Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Eksperter: Så langt halter Swipp efter Mobilepay

mobilepay
Foto:

Teleekspert mener, at det er ren Monty Python at tro, at Swipp har en chance for at slå MobilePay. Betalingsekspert tror på projektet, hvis SWIPP er det billigste betalingsmiddel.

Det bliver med strid modvind og med regnen piskende ind i ansigtet, hvis Swipp skal vippe Mobilpay af pinden som Danmarks førende mobile betalingsservice.

Sådan lyder vurderingen fra eksperter, som følger udviklingen i telebranchen og betalings-industrien tæt, efter Berlingske Business i dagens avis har sat  fokus på Swipp's modangreb på Mobilepay.

Mest kritisk er teleeksperten John Strand fra Strand Consult, som mener, at den store gruppe af banker bag Swipp med Nordea og Jyske Bank i spidsen i dag "subsidierer en død løsning," når de investerer flere penge i projektet:

»Når man ser på kampen Swipp vs. Mobilepay, så får jeg ondt af Swipp folkene. Danske Bank har de facto skabt en standard og det, der startede med at ligne en kamp mellem VHS og Betamax, har udviklet sig i en retning, hvor Swipp gang på gang stiller sig op og siger, at nu kommer de og bider Danske Bank.«

John Strand argumenterer for, at det er Mobilepays store succes hos brugerne, som gør, at de har vundet slaget over de andre banker:

»Bare det, at så mange danskere (2,3 millioner, red.) har valgt Mobilepay, er et nederlag, som er helt ekstremt. Ejerne bag Swipp kan se og måle, at deres kunder er dem utro hver gang de bruger Mobilepay. I praksis har over en million danskere, som ikke er kunder i Danske Bank sagt, at en konkurrerende bank har en bedre løsning end deres egen bank,« forklarer John Strand, som ligefrem mener, at Swipp-bankerne bør forsøge at lave en brancheaftale med Danske Bank eller kapitulere og erkende, at Danske Bank nu ejer det marked.

Kun et våben kan ifølge teleeksperten slå Mobilepay af tronen - en udgave baseret på et kontaktløst dankort, som alligevel rulles ud til danskerne fra efteråret og fremefter:

»Bankerne kan håbe og satse stort på at NFC udgaven (kontaktløst, red.) af Dankortet vil skabe konkurrence til Mobilepay. Jeg tror, at den eneste seriøse konkurrent, der er til Mobilepay, er NFC udgaven til Dankortet, som dog savner, at jeg kan overføre penge til dig.«

I dagens Berlingske Business peger Swipp på, at man vil vinde krigen ved at være den billigste betalingsløsning i butikkerne. På den måde kan detailhandlen spare penge på at bruge Swipp i stedet for Mobilepay og andre betalingsformer.

»Dagens budskab om, at Swipp er billigere end Danske Bank er ligegyldigt, kunderne er ligeglade og det er ikke detailhandlen, der driver Mobilepay frem. Det er over to millioner glade kunder. Det kan godt være, at lavere gebyrer vil få detailbutikker til at tilbyde deres kunder Swipp, men omvendt vil det ikke ændre kundernes adfærd,« siger John Strand.

Mere positiv overfor Swipp er Henning N. Jensen fra konsulentfirmaet Pluscon, som er ekspert i betalingsløsninger. Han mener ligesom Swipp, at vejen frem er den billigere prisstruktur, hvis Swipp bruges til betaling i butikkerne:

»Ja, jeg mener, at Swipp har en chance på grund af deres billigere prisstruktur. Men det afhænger af to ting : Hvordan Danske Bank sparker igen på prisen, og om butikkerne er villige til at have to eller flere betalingssystemer. Ingen ønsker græske tilstande, hvor man har op mod 10 betalingsløsninger.«

Men grundlæggende mener Henning N. Jensen, at Swipp-bankernes konto til konto-betaling må være en konkurrencefordel mod Mobilepay, som benytter sig af en kort til kort-betaling, som pr. definition er dyrere:

»Der er ingen tvivl om, at Swipp kan gøre det billigere. Men igen det kommer an på transaktionens størrelse.«

En betaling i en butik koster 40-60 øre med Swipp, mens det koster 1 pct. af beløbet dog maks. 5 kr. at betale med Mobilepay.

Til sammenligning koster det 57 øre for helt små butikker, at kunderne betaler med dankort. Har man som butik mange transaktioner, falder omkostningen markant.

Det er ikke penge, som kunderne ser, når de betaler, for udgifterne tørres af på butikkerne, som til gengæld har en interesse i at vælge den billigst mulige løsning. Alt andet lige er det altså billigst at anvende Mobilepay til de helt små indkøb, mens Swipp bliver mere attraktiv ved større indkøb.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen