Berlingske Business

Ekspert om Nets' børsdebut: Den er skuffende og fesen

Nets
Nets børsintroduceres. Bo Nilsson, adm. direktør i Nets. Foto:

Børsdebutanten Nets skuffer og falder, selv om børsnoteringer normalt ofte ender med stigninger, lyder det fra investeringsøkonom, der kalder introduktionen fesen og skuffende.

Der var lagt op til stor børsfest, da Nets, der står bag Dankortet og Nemid, gik på børsen i København. Men milliardgevinster, champagneglas og lukrative provenuer må fredag træde i baggrunden. I stedet er det aktiens sløje præstationer, der tager rampelyset.

Klokken 11.49 sælges aktien til 148,80 kroner, hvilket er knap én procent under udbudskursen, der blev meldt ud til 150 kroner fredag morgen umiddelbart inden noteringen. I sig selv lyder det ikke dramatisk, men med faldet træder Nets ud af et gyldent mønster for børsnoteringer, der plejer at udløse stigninger på omkring ti procent, påpeger investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen.

»En skuffende udvikling på førstedagen, giver i sig selv et salgspres. Mange investorer investerer i tiltro til, at Nets vil udvise den samme stigning som gennemsnitlige børsintroduktioner viser, svarende til ca. ti procent. Børsintroduktioner opleves som at man får mulighed for at kunne købe aktier, som er stærkt rationerede og det driver aktien opad. Når stigningen udebliver, sælger investorerne,« siger han i kommentaren.

Nets

Kigger man på noteringen af energiselskabet DONG, var der en stigning på ni procent på introduktionsdagen, påpeger Per Hansen.

»Investorerne har god grund til at være skuffede på kort sigt efter den fesne kursudvikling. Nu skal Nets vise deres børsværd,« siger han.

Fredagens børsnotering er kulminationen på et forløb, hvor Nets for godt to år siden blev købt af kapitalfondene Advent og Bain sammen med pensionskassen ATP. De står til en solid milliardgevinst i forbindelse med børsnoteringen.

Provenuet ved børsnoteringen bliver som forventet 5,5 milliarder kroner, der skal bruges til sammen med bankaftaler at mindske selskabets gæld.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen