Berlingske Business

Ejendomsbranchen hårdt ramt af ekstraudgifter

boris
Direktør for ejendomsselskabet Dades Boris Nørgaard Kjeldsen fotograferet i Ballerup, som selskabet ejer. Foto:

Vi er kommet ind i et nyt regime med bidragssatserne, lyder det fra ejendomsinvesteringsselskabet Dades.

Bidragssatser, der skyder i vejret, har også ramt store dele af ejendomsbranchen og ikke kun dem, der er økonomisk i tovene.

Dades med butikscentre, kontorer og boliger for 18 milliarder kroner, beretter i sin dugfriske 2012/13-rapport om »stigende bidragssatser« i regnskabsåret og i afsnittet om fremtiden endda om »betydelige bidragsstigninger«. Adm. direktør i Dades Boris N. Kjeldsen fremhæver, at ejendomsselskaberne er kommet ind i et nyt regime i forhold til, hvordan det var før finanskrisen.

»Alle realkreditinstitutterne har forhøjet bidragssatserne. Flere steder er der tale om en fordobling og sågar hen mod en tredobling. Det tankevækkende er, at det er sket så hurtigt, og at realkreditinstitutterne signalerer, at stigningerne ikke er slut endnu,« siger Boris N. Kjeldsen.

06BUSPix-Mejnertsen-bred.jpg

Et af landets mest veldrevne ejendomsselskaber, Jeudan, med kontorer, boliger og butikker i indre by, betaler i dag højere bidragssatser end før finanskrisen. Ifølge administrerende direktør Per W. Hallgren dog ikke mere end forventet – måske fordi selskabet har lagt vægt på tæt dialog med de tre realkreditselskaber, som har lånt Jeudan tilsammen ti milliarder kroner.

06BUSlandmand.jpg

»Prisssætningen i branchen er blevet mere individuel. Men da tingene ændrede sig i 2008, besluttede vi at øge kommunikationen med vores finansielle samarbejdspartnere, så jeg tager til en slags roadshow hver tredje måned, når vi udsender kvartalsrapport. Her oplever vi en god dialog, og for os har bidragssatserne ligget fladt de sidste 12-18 måneder,« siger Per W. Hallgren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen