Berlingske Business

Efter MobilePay-kollaps i Norge: Danske Bank indgår aftale med Vipps

Mobilepay
Det er slut med MobilePay i Norge. I stedet vil Danske Bank nu bidrage med deres erfaringer i et nyt samarbejde med norges mest populære betalingsapp Vipps. Foto:

Danske Bank og den norske betalingstjeneste Vipps har indgået en distributionsaftale i det norske marked. Det sker efter, at Danske Banks betalingstjeneste MobilePay tidligere på måneden drejede nøglen om på det norske marked.

Danske Bank og den norske betalingstjeneste Vipps har indgået en distributionsaftale i Norge, skriver Danske Bank i en pressemeddelelse mandag morgen.

Det sker i kølvandet på, at Danske Bank tidligere på måneden valgte at lukke ned for MobilePay, da Nordea skrottede et samarbejde om den danske mobilbetalingsløsning og tilsluttede sig konkurrenten Vipps, som er den mest populære betalingsapp i Norge.

Danske Bank skal bidrage til samarbejdet med de erfaringer, banken allerede har gjort sig med mobilbetalinger i butikker i blandt andet Danmark:

»Vi har i de seneste år i både Norge og Danmark skaffet os lang og massiv erfaring fra salg af mobilbetaling i butikker. Det er sket i samarbejde med nogen af vores allerstørste kunder. Den erfaring tager vi med os ind i vores nye samarbejde,« siger Danske Banks norske landechef, Trond Mellingsæter, i pressemeddelelsen.

Danske Bankk

Danske Banks egen betalingsløsning MobilePay har været en stor succes i Danmark, men det har været svært for banken at slå i gennem i det norske marked, hvor kun 255.000 nordmænd har tilsluttet sig den danske betalingsapp.

Til gengæld er betalingstjenesten Vipps ekstremt populær i Norge med næsten 2,6 millioner brugere, svarende til næsten halvdelen af den samlede befolkning og 60 procent af kundegrundlaget, oplyser Danske Bank i sin pressemeddelelse.

Vipps lægger ikke skjul på, at de gerne vil have fat i de erfaringer, den danske rival har gjort sig gennem MobilePay:

»Danske Bank har en åbenbar kompetence og erfaring fra salg af mobilbetalingsløsninger til butikker. De ved blandt andet, hvad store og komplekse kunder kræver af denne type løsninger. Det anser vi for at være værdifuldt, når vi skal gøre butiksbetaling endnu mere enkelt og attraktivt for norske forbrugere,« siger administrerende direktør i Vipps, Rune Garborg, i pressemeddelelsen.

Storkunder

Vipps blev oprindeligt grundlagt af Norges største bank, DNB, men bliver i dag ejet i fællesskab af 106 banker i fællesskab. Selskabet fik for nylig godkendelse fra myndighederne til at etablere sig som et eget selskab og er flyttet til egne kontorlokaler i Oslo.

Når Nordeas kunder kommer med ombord, vil Vipps nå op på omkring 2,8 millioner brugere, og det tal vil antageligt vokse sig endnu større, når Danske Banks 255.000 brugere også bliver indlogeret i den norske betalingstjeneste.

Danske Bank Norge går ind som partnerbank og vil distribuere Vipps til sine kunder på lige linje med de andre norske banker og Nordea.

Det fremgår dog af pressemeddelelsen, at Danske Bank ikke vil have ejerandele i det nyoprettede Vipps-selskab.

I Sverige er markedet for betalingsapps domineret af Swish, som har mere end 4 millioner brugere. Betalingstjenesten er også et samarbejde mellem flere banker, som blandt andet inkluderer Danske Bank og Nordea.

Jeppe Juul-Andersen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen