Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Efter afsløringer: Nordea-topchef blæser til fælles front mod hvidvask

arkiv
Arkiv: Nordeas administrerende direktør Casper von Koskull. Foto:

Banksektoren bør gå sammen om et nordisk samarbejde om at bekæmpe hvidvask, lyder det fra Nordeas topchef Casper von Koskull. Han møder opbakning fra flere bankdirektører.

Nordea-topchef Casper von Koskull inviterer nu de nordiske banker til et samarbejde i kampen mod hvidvask.

Det skriver Børsen.

jeve AZERBAIJAN-CITYSCAPE/

Arbejdet med at bekæmpe pengehvidvask og terrofinansiering koster nordiske banker et milliardbeløb årligt, og Nordens seks største banker har over 2.500 antihvidvask specialister, viser en gennemgang, som avisen har lavet. Alene Nordea har ca 1.500 medarbejdere på antihvidvask og compliance.

Mange af de såkaldte complaince-medarbejdere beskæfter sig med »kend din kunde-regler«, fordi myndighederne kræver, at banker skal vide, hvem deres kunder er, og hvor pengene kommer fra, og hvor de overføres til.

Onsdag - Danske Bank

Derfor bør branchen gå sammen i en mere koordineret indsats, mener Casper von Koskull.

»Hvorfor skal alle banker stå for hele kend din kunde-processen? Man får ikke en konkurrencefordel, det er noget, alle skal gøre. Sammen med myndigheder kunne dette være noget, man kunne lave en enhed omkring,« siger han i en invitation til andre banker om et samarbejde på området.

29BUSFBL---FRA---LIGUE1--#2.jpg

Han møder opbakning fra flere nordiske bankdirektører. Terje Turnes, koncerndirektør med ansvar for risikostyring i den norske storbank DNB, er positiv:

»Her gør mange af bankerne det samme arbejde med de samme kunder, og det er unødvendigt kompliceret for både kunder og banker,« siger han.

jeve AZERBAIJAN-TOWERS

Også Danske Banks chef for compliance, Anders Meinert Jørgensen, erklærer sig positiv over for et øget samarbejde i sektoren.

»Vi samarbejde allerede i dag i forskellige fora og bidrager gerne yderligere til at finde fælles løsninger, der kan være med til at bekæmpe hvidvask. Så vi er positive over for et øget samarbejde i sektoren og ikke mindst med myndighederne,« siger Anders Meinert Jørgensen.

jeve AZERBAIJAN-CITYSCAPE/

Det nye oplæg til samarbejde kommer i kølvandet på, at Danske Bank og Nordea har været involveret i flere store sager om hvidvask. I foråret blev både Nordea og Danske Bank involveret i en sag om milliarder af kroner, der ifølge myndighederne i flere lande stammer fra kriminalitet, og som over flere år er blevet overført til konti i Danske Bank og Nordea, der tilhørte lyssky selskaber i skattely. Det afslørede Berlingske Business i en række artikler, hvor både Danske Bank og Nordea måtte erkende, at de havde sjusket.

28BUSAIVAR-REHE-132708.jpg

I efteråret rullede en ny hvidvask sag. Berlingske Business afslørede, at store beløb fra diktaturet Aserbajdsjan i flere år strømmede gennem Danske Bank og blandt andet endte hos højtstående politikere i Europa. Danske Bank har erkendt, at de har brudt hvidvaskreglerne. Vi var ikke gode nok, lød det fra Flemming Pristed, chefjurist i Danske Bank.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen