Berlingske Business

Dyvigs nye selskab tager ny dansk rådgivningsrolle

19INDChristian-Dyvig.jpg
Manden bag den nye investeringsbank er den tidligere kapitalfonds-mand og velhavende private investor Christian Dyvig. Foto: Christian Als

Selskabet CP Dyvig er på vej ind i et nyt område på det danske marked for virksomhedshandler.

Finansmanden Christian Dyvig går efter et uopdyrket specialmarked blandt investeringsbankerne og virksomhedsrådgivning. Dyvig vil med sit nye selskab blandt andet kaste sig over en ny form for koordinerende rådgiverrolle ved børsnotering af selskaber i Danmark.

Men også andre typer rådgivning af eksempelvis en bestyrelse i en salgsproces kan komme på tale. Det nye selskab CP Dyvig & Co. Advisory kommer dermed til at tage en rolle i Danmark, som hidtil primært har været håndteret af London-baserede selskaber.

19BUSKristian-Skovmand.jpg

Ved de store børsnoteringer bliver der sammensat et konsortium af investeringsbanker, som skal stå bag prospektet og sælge de nye aktier. Men i dag er det blevet mere almindeligt, at sælgerne hyrer et særligt rådgivningsselskab, som fungerer som en slags vagthund over for investeringsbankerne – særligt når der er mange banker med på de større noteringer.

Dyvig er ikke den første

Ved børsnoteringen af Matas i 2013 havde ejeren, kapitalfonden CVC, f.eks. valgt det britiske selskab STJ Advisors. Deres opgave var blandt andet at indsamle en mængde data fra investeringsbankerne.

Det kunne f.eks. være hvilke kunder, som bankernes analytikere talte med eller få de store investorer til løbende at evaluere børs- processen. Andre, som tilbyder lignende opgaver, er selskaber som Rothschild og Lazard.

31BUSRuth.jpg

Christian Dyvig er dog ikke helt den første dansker, som kaster sig over det specielle rådgivningsrolle. Oscar Moesgaard, der tidligere var partner i FIH Partners, påtog sig blandt andet en lignende rolle ved noteringer af blandt andet Pandora.

Ved almindelige virksomhedshandler, hvor selskabet ikke skal børsnoteres, bliver de særlige rådgivere typiske hentet ind, før der er valgt investeringsbank. Her er deres opgaver at vælge den rigtige bank og forhandle provenuet. Selskabet kan også komme til at rådgive bestyrelser om, hvad de skal gøre, hvis deres virksomhed er ved at blive solgt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen