Berlingske Business

Dybt skuffende regnskab fra finansgigant

Dybt skuffende regnskab fra finansgigant - 1
I modsætning til de andre store amerikanske finanshuse havde Morgan Stanley et elendigt andet kvartal. Foto:

Efter en række flotte eller nydelige regnskaber fra banker og finanshuse kommer finanskæmpen Morgan Stanley nu med et halvårsresultat fyldt med røde tal. Det amerikansk-baserede globale finanshus kan tilsyneladende ikke rigtigt tjene penge på noget for tiden.

Morgan Stanley har både været i stand til at få investorerne til at købe nye aktier og tilbagebetale statslige nødlån for milliarder. Men det går mere trægt med at tjene penge.

Resultatet for Morgan Stanleys fortsættende aktiviteter endte i andet kvartal på minus 159 mio. dollar, eller 835 mio. kr. Det var ikke kun markant værre end sidste års plus i andet kvartal på 689 mio. dollar, men også væsentligt dårligere end det underskud som analytikerne på forhånd havde ventet.

I løbet af andet kvartal havde Morgan Stanley ellers succes med at hente 6,9 milliarder dollar i frisk kapital ved at sælge nye aktier, og tilbagebetale i alt 10,9 milliarder dollar til den amerikanske regering i form af indfriede nødlån og udbytter.

Tab i alle divisioner
Morgan Stanley, der blev grundlagt i 1935 af Harold Stanley og Henry S. Morgan, barnebarn af den legendariske finansmand JP Morgan, er traditionelt god til at tjene penge.

Men i andet kvartal blev tabet i Morgan Stanleys højprofilerede handels- og inversteringsbankdivision på 307 mio. dollar før skat, mens de to andre hoveddivisioner, detailbørsmæglerforretningen og kapitalforvaltningen, tabte henholdsvis 71 mio. dollar og 239 mio. dollar.

Faldet skyldes primært ganske enkelt at divisionernes omsætning er faldet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen