Berlingske Business

»Dukse«-bankdirektør: Vi er ikke kun for de rige

pix_landbobank
John Fisker, direktør Ringkjøbing Landbobank. Foto:

Ringkjøbing Landbobank kommer stærkt ud af første halvår og opjusterer forventninger til resten af året. Bankens satsning på velhavende privatkunder bærer frugt.

Når nye kunder træder over dørtærsklen til én af Ringkjøbing Landbobanks filialer, er det som oftest den slags, der har råd til Marc Jacobs-tasker i garderoben og store BMW'er i garagen.

Matchet mellem den konservative vestjyske bankkultur og det danske velhaversegment har vist sig at danne grobund for en indbringende forretning Ringkjøbing Landbobank.

»Jeg tror, at jeg har et koncept i øjenhøjde for de her velhavere, hvor vi kan give dem overblik, tilgængelighed og kompetencer, der er tilpasset lige præcis dem,« siger administrerende direktør i Ringkjøbing Landbobank John Fisker til TV2 Finans.

TV: Ringkjøbing Landbobank opjusterer

 

Ringkjøbing Landbobank har i løbet af årets seks første måneder haft en vækst i udlån på fem procent, og 18 procent på indlån. Og den vækst er primært båret frem af såkaldte Private Banking-kunder, som er privatkunder, der typisk har formuer på mellem fire og 50 millioner kroner.

John Fisker har endnu engang har leveret et resultat, der leverer op til bankens status som duks i den finansielle sektor herhjemme. Resultatet før skat lød landede i første halvår på 319 millioner kroner, og banken opjusterer forventningerne til årets basisresultat fra 450-525 til 500-575 millioner kroner.

For halvandet år siden begyndte Ringkjøbing Landbobank at satse mere målrettet på rige kunder ved at oprette en ren Private Banking-afdeling i Århus. Siden da er lignende afdelinger oprettet i Holte, Ringkjøbing, Herning, og næste stop er Trekantsområdet.

John Fisker afviser dog overfor TV2 Finans, at han skal til at være direktør for en ren rigmandsbank.

»Nej nej, det skal jeg ikke. Men det går rigtigt godt for vores Private Banking enheder,« siger han og fortsætter senere:

»Hvis vi kan have samme fremdrift, som vi har oplevet i Holte, Århus, Ringkjøbing og Herning her de senere år, så tror jeg, at der er en god basis i Trekantsområdet,« siger John Fisker.

Bankdirektøren mener ikke, at den nye kundegruppe udgør en større risiko for tab på udlån til boligmarkedet, hvor priserne - særligt i store byer - er røget voldsomt i vejret og måske viser boble-agtige tendenser.

»Vi føler, at det er en risiko vores kunder selv løber, fordi de er hverken eksponeret 70, 80 eller 90 procent lån i deres bolig.Men jeg er sådan set fuldstændig enig i, at man skal være meget opmærksom på de hastigt stigende boligpriser,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen