Berlingske Business

Djurslands Bank: Sidste års konverteringsbølge tager top af indtægter

Der var gang i låneomlægningerne blandt boligejerne i første halvår af 2015. Samme aktivitet har der ikke været i år - og det tager toppen af rente- og gebyrindtægterne hos Djursland Bank, viser regnskabet for de første ni måneder af 2016.

Posten netto rente- og gebyrindtægter falder til 226,5 mio. kr. mod 243,3 mio. kr. i perioden sidste år.

»Den forventede lavere indtjening på netto rente- og gebyrindtægter i 2016 er en konsekvens af, at der i første halvår 2015 var tale om en decideret konverteringsbølge, som Djurslands Bank og bankens kunder tog meget aktiv del i. Herudover påvirker det fortsat meget lave renteniveau også bankens rentemarginal i nedadgående retning, skriver banken i regnskabet.«

Banken

Nedskrivningerne ligger for årets første ni måneder på 20,7 mio. kr. mod 26 mio. kr. i perioden sidste år.

»Faldet kan primært henføres til en generel lavere tilgang af nye nedskrivninger og særligt et reduceret niveau for nye nedskrivninger på landbrugskunder. Periodens nedskrivninger på udlån med videre svarer til 0,4 pct. af udlån og garantier, hvilket er et tilfredsstillende niveau,« lyder det i årsrapporten.

På bundlinjen ender overskuddet på 65,5 mio. kr. før skat mod 72,2 mio. kr. i de første ni måneder af 2015. Og selv om tallene ligger under sidste år, så er de højere end bankens forventning.

Djurslands bank

Derfor har Djurslands Bank også en præcisering af den tidligere udmeldte prognoseforventning med sig i dagens regnskab. Den lyder nu på et basisresultat i den øvre del af det tidligere udmeldte niveau på 75 til 90 mio. kr. opgjort før kursreguleringer, nedskrivninger på udlån og skat, oplyser banken i regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen