Berlingske Business

Dine forsikringer vil blive markant billigere

At drive forsikringsselskab har i de senere år været en guldrandet forretning. Danskerne har færre og færre skader, og dermed sparer forsikringsselskaberne en masse udgifter til erstatninger.

Hvad, der er sparet, er tjent. Men nu går den snart ikke længere, forudser flere forsikringseksperter.

De peger på, at ny teknologi minimerer vores risici for skader. Det gælder sensorer i hjemmet, der advarer mod brand, tyveri og vandskade, og det gælder øget sikkerhedsudstyr i bilen, der sikrer færre uheld. Ifølge Jacob Tovborg-Jensen, forsikringsansvarlig i konsulentvirksomheden Accenture, vil op mod 80 procent af al risiko for skader med bilen være forsvundet inden for 15 år.

Det betyder for det første færre skader, hvilket selvfølgelig er glædeligt, men det betyder også en markant reduktion af prisen. Da prisens størrelse afhænger af risikoens størrelse, siger almindelig logik, at hvis 80 procent af risikoen forsvinder, skal 80 procent af prisen også skæres væk.

Dermed bliver forsikringsbranchens forretningsmodel sat gevaldigt under pres, og det tvinger selskaberne til at tænke nyt. Allerede nu har selskaberne flyttet noget af fokusset fra den klassiske udbedring af skader til forebyggelse af skader, og det er selvfølgelig fornuftigt, da 1.000 kr. til at undgå en skade er givet bedre ud end 2.000 kr. til at udbedre en skade.

Men endnu har ingen nordiske forsikringsselskaber for alvor formået at blive førende på det digitale område, siger Jacob Tovborg-Jensen, og vi har endnu til gode at se nogen tage chancen og forsøge at benytte ny teknologi til at udvikle revolutionerende forsikringsprodukter. Det vil være nærliggende, at de store forsikringsselskaber sætter sig på dette område, men i teorien er muligheden åben for alle. Så længe produktet er smart og giver kunden værdi, skal det nok blive en succes uanset afsender.

Det så man i banksektoren, hvor Danske Bank for et par år siden havde et historisk dårligt image og et brand, som de færreste ville associeres med. Men bankens revolutionerende betalingsløsning, MobilePay, var og er så smart et produkt, at over to millioner forbrugere alligevel har taget produktet til sig.

Heraf er over halvdelen ikke kunder i Danske Bank. MobilePay har altså givet Danske Bank adgang til over en million potentielle nye kunder. Der må sidde en forsikringsboss et sted og tænke, at innovative løsninger er værd at satse på.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen