Berlingske Business

Diba Bank vender bundlinjen før overtagelse

Diba_business
Diba Bank er kommet ud af årets tredje kvartal med et positivt resultat før skat på 11,0 mio. kroner. Foto:

Næstved-banken præsenterer et lille overskud i kølvandet på overtagelses-tilbuddet fra Sydbank.

Diba Bank er kommet ud af årets tredje kvartal med et positivt resultat før skat på 11,0 mio. kroner, hvilket er en ganske markant udvikling i forhold til samme periode sidste år, da det lød på et underskud på 62,3 mio. kr.

Det fremgår onsdag af Diba Banks regnskab for tredje kvartal af 2013.

Nettorenteindtægter er for kvartalet endt på 41,4 mio. kr., hvor det i samme periode sidste år lå lidt højere til 45,5 mio. kr.

12BUSKaren-Froesig.jpg

- Basisindtjeningen i 2012 var præget af en høj aktivitet på boligområdet, herunder konvertering af realkreditlån. Samme høje aktivitetsniveau var ikke ventet i 2013, og set i lyset heraf er udviklingen i basisindtjeningen efter de første tre kvartaler i år meget tilfredsstillende, skriver banken i regnskabsrapporten.

Bankens nedskrivninger er faldet en del til 13,7 mio. kr., mens det i tredje kvartal sidste år var på 44,0 mio. kr. Diba Banks kursreguleringer var negative med 2,0 mio. kr. mod minus 6,4 mio. kr. i tredje kvartal 2012.

Banken gentager i regnskabet sine forventninger om en basisindtjening før kursreguleringer, nedskrivninger på udlån og skat i 2013 i størrelsesordenen 60-70 mio. kr. Resultatet før skat ventes fortsat omkring 30 mio. kr., og efter skat ventes det på 23 mio. kr.

Sydbank gav for ti dage siden et tilbud på at overtage Diba Bank til en overkurs på 110 procent i forhold til aktiekursen inden tilbuddet.

Karen Frøsig


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen