Berlingske Business

Deutsche Bank vender rundt og vil polstre sig med 60 mia. kr.

FILES-GERMANY-ECONOMY-BANKING-EARNINGS-DEUTSCHEBANK
Deutsche Banks hovedkvarter i Frankfurt. Foto:

Deutsche Bank, en af Europas allerstørste banker, har tænkt sig at sælge nye aktier for 8 mia. euro (59,5 mia. kr.) for at polstre banken.

Det fortalte den tyske storbank i weekenden i lanceringen af en ny strategiplan, der gør op med mange af de planer, der blev lagt for blot halvandet år siden.

- Vi tager det modige skridt at indrømme, at vi var på vej i den forkerte retning, sagde Deutsche Bank-topchef John Cryan på en telekonference søndag ifølge Bloomberg News.

Som led i den nye plan vil Deutsche Bank nu integrere detailbanken Postbank, som ellers blev sat til salg for to år siden, i sin forbrugervendte forretning.

Samtidig skal der rejses op til 2 mia. euro (14,9 mia. kr.) i ny kapital i løbet af de næste to år ved at sende op til halvdelen af aktierne i Deutsche Asset Management på børsen.

Billede

Banken gennemfører også andre omstruktureringer og venter særlige omkostninger på 2 mia. euro på den post.

John Cryan, som selv lagde mange af de planer, der nu er skrottet, fortsætter som administrerende direktør og tager også ansvar for den amerikanske forretning. Til gengæld får han selskab af finansdirektør Marcus Schenk og en anden underdirektør, Christian Sewing, som begge får titlen viceadministrerende direktør.

Deutsche Bank har sat nye finansielle mål, som blandt andet gælder en omkostningbase på 22 mia. euro i 2018, hvilket skal falde til 21 mia. euro i 2021, en kernekapital på "mageligt over" 13 pct. samt et afkast på 10 pct. efter skat i et "normaliseret" forretningsklima.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen