Berlingske Business
12:10Ny milliardbøde fra Vestager til Apple-partner

Det sidste brede dollargrin

Det sidste brede dollargrin - 1
General Motors vicepræsident, Bob Lutz, præsenterer Cadillacs nye el-bil, Converj, under et presseshow på årets amerikanske bilmesse i Detroit. Foto:

På dette års bilmesse i Detroit gælder det i år de klimarigtige hybrid- og el-biler. For USA’s bilbranche balancerer på kanten af konkurs, og dette show kan blive det sidste.

For et år siden sendte Chrysler 120 stykker kvæg rundt i gaderne i et reklamestunt for en ny Dodge, og inviterede hele pressekorpset på fri bar. General Motors (GM) bød på chili-hotdogs og modeshow. Mens Ford diskede op med fyrværkeri og countrysang, og Detroits karismatiske borgmester dansede på scenen.

Nu er det igen blevet tid til bilmesse i Detroit, hvor North American International Auto Show (NAIAS) i går slog dørene op for pressen. Men i år er intet som det plejer.

Næsten symbolsk har Detroit de seneste dage været ramt af heftigt snevejr, som har sat trafikken ned i sneglefart og gjort det svært for de 6.300 tilmeldte pressefolk overhovedet at nå frem. Og værst af alt: To af USA’s tre store bilselskaber, GM og Chrysler – arvesølv i Michigan og i hele nationen – balancerer på kanten af konkurs.

Faktisk lever de to kun endnu, fordi de før jul fik vredet armen om på en modstræbende Bush-regering og sikret sig et nødlån. Nu har de en frist på bare tre måneder til at levere en langsigtet plan for overlevelse.

»Det er et recessions-show i år,« som transportforsker Walter McManus, University of Michigan, tørt konstaterer.

Det er slut med laserlys og fokus på potente firhjulstrækkere som Hummer, der i år er gemt væk i en fjern krog. Og flere store producenter, blandt andet Nissan, Mitsubishi, Porsche og Ferrari har valgt helt at blive væk.

Ny og dyr udvikling
Der var dog stadig smukke piger og skinnende blank luksus, da NAIAS åbnede i går søndag. Men ingen producent med respekt for sig selv er mødt op uden mindst en lysegrøn tavle om bæredygtighed – eller mindst en ny hybrid- eller el-bil på vej. Fra Fords EcoBoost over Hondas »Vi har kun en fremtid« og til GMs Volt.

Og noget drastisk skal der ske. Walter McManus fra University of Michigan peger især på Chrysler som en oplagt kandidat til konkurs eller afvikling i år. Men for alle i Detroit kommer året til at byde på omstrukturering i stor stil, svære forhandlinger med regeringen og fagforeningerne - og en om muligt endnu mere massiv satsning på benzinøkonomi biler, vurderer direktør Michael Robinet fra analysebureauet GSM.

Problemet for Detroits tre store er, at det tager mindst tre til fem år og koster mindst en mia. dollar bare at begynde udviklingen af en ny bil, og derfor er årets hybrid- og elbiler ikke nødvendigvis de rette til det nuværende marked. GMs Volt blev ifølge McManus primært udviklet med fokus på et lille klimabevidst segment, men skal nu appellere til et bredt publikum.

»Og mainstream-køberne går ikke meget op i, om bilen kører 100 pct. på strøm eller ej. De går op i benzinøkonomi.«

De nuværende statslån til GM og Chrysler er ikke bundet sammen med krav om grøn teknologi, men det vil Barack Obama formentlig lave om på, forventer McManus.

Usikker forbrugertillid
Der skal altså bruges milliarder på udvikling i et 2009, hvor bilproduktionen i Nordamerika, ifølge Michael Robinet, bliver under halvt så stor som i år 2000. Det er både olieprisen, huspriserne og især kreditmarkedet, der på rekordtid har sendt Detroit på katastrofekurs, vurderer han, og derfor er krisen svær at slippe ud af igen hurtigt.

»Statslån og lav rente nytter ikke meget, man kunne lige så godt hælde pengene i havet, hvis man ikke samtidig får repareret kreditmarkedet, så der er lån at få,« siger Michael Robinet, der dog forventer en langsom bedring i løbet af 2009.

»Men forbrugernes tillid er den usikre faktor. Uanset hvad bliver 2009 et brutalt år for Detroit,« siger han og tilføjer: »Teknologi og benzinøkonomi bliver kodeord, men de nye el- og hybridbiler er ingen mirakelkur. Der skal også udvikles på almindelige benzinmotorer, men det kræver tid og kapital. Skala og volumen bliver afgørende for branchen, og det samme bliver evnen til at omstille sig hurtigt. Vi kommer til at se en helt ny bilbranche i løbet af 10-15 år.«

 
Læs også:

Årets hotteste sportsvogne

SL 500 er levende historie

En uopnåelig drøm

Bondbiler: Licensed to thrill

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen