Berlingske Business
11:08Carlsberg åbner endnu et bryggeri i Indien

Det klager kunderne i Saxo Bank over

pix-saxo bank
Hovedsædet for Saxo Bank. ARKIVFOTO Foto:

Finanstilsynet har modtaget 27 klager fra Saxo Bank-kunder. Her er fem eksempler.

Kunde 1: dateret 19. januar 2015

»Hej,

Jeg er privatkunde i Saxo Bank og beboer i Østrig.

Jeg er »offer« for EUR/CHF-manøvren.

Jeg havde en margin-konto hos Saxo og solgte EUR/CHF-optioner.

Saxo e-mailede mig, at de ville lukke ned for alle mine positioner, eftersom jeg ikke kunne dække det med min margin (indestående på konto, red.) kl. 10:34. Først afregnede de alle mine positioner til kurs 1,1675. Næsten 13 timer senere samme dag ændrede de afregningskursen til 0,9675.

Som et resultat af det viser min konto nu en KÆMPE negativ saldo, som jeg aldrig får råd til at betale.

De beder mig nu om at udligne saldoen, hvilket jeg slet ikke har forståelse for.

Kan I venligst hjælpe mig og fortælle mig, hvilke rettigheder jeg har for at bekæmpe dette?

Tak.«

(Ifølge kunden gik dennes saldo i første omgang fra et indestående på 290.000 euro til 87.000 euro. Efter ændringen fra Saxo Bank er indeståendet nu negativt med 1,1 mio. euro, red.).

10BUSsaxobank.jpg

Kunde 2: dateret 21. januar 2015 (uddrag)

»Danske Finanstilsynet,

Jeg vil gerne anmelde Saxo Bank A/S for manipulerende markedsudtalelser, anti- kundeadfærd, intention om svindel og forulempelse af kunder.

Jeg skriver dette med henvisning til Saxo Bank-transaktioner foretaget på min konto den 15. januar 2015 efter udmeldingen fra SNB (den schweiziske nationalbank, red.) om at forlade EUR/CHF-båndet på 1,20. På den dag i løbet af morgenen var min konto på 13.500 USD.

Kl. 10:30 var alle mine positioner blevet lukket på grund af margin stop out (automatisk lukning ved en bestemt kurs, red.). På dette tidspunkt blev saldoen på min konto negativ med 105.000 USD.

Jeg blev forbavset over situationen, fordi jeg ved, at Saxo Bank skulle lukke alle mine positioner jævnfør et margin call (automatisk lukning ved bestemt kurs, red.) ved en positiv saldo.«


saxo

Kunde 3: dateret 26. januar 2015 (uddrag)

»Jeg havde fire gange 200.000 EUR/CHF alle med stop loss (automatisk handel ved bestemt kurs, red.) på kurs 1,2005. Til at begynde med blev de afregnet henholdsvis til 1,2005, to til 1,2004 og en til 1,2000 i tidsrammen 10.30.45 til 10.30.46. Hvis dette var automatiske handler uden nogen købere (som Saxo Bank hævder), hvorfor er de så ikke alle afregnet til 1,2005?

Kl. 12.09 blev jeg informeret på e-mail i generelle termer om, at mine handler muligvis ville blive ændret på grund af et illikvidt marked.

Kl. 23.09 ændrede Saxo Bank alle mine handler til kurs 0,96, lukkede alle mine øvrige positioner, trak omkring 540.000 NOK fra min konto og gjorde min saldo negativ med 1.226.604 NOK. Saxo Bank beordrede mig til at betale 23. januar. Jeg har ikke betalt, og jeg forventer, med hjælp fra Finanstilsynet, at Saxo Bank ændrer ordrerne tilbage til de originale.

Ingen beviser, på at mine ordrer ikke skulle være foretaget som først vist, er blevet præsenteret.

Saxo Bank ...

- dækker egne tab ved at snyde kunder og sætter egen interesse før kundernes.

- får kunder med stop loss (automatisk handel ved bestemt kurs, red.) til at betale for kunder, der ikke havde stop loss.

- overholder ikke Saxo Banks politik om udførelse af ordrer.

- bryder formentlig dansk lovgivning, MiFID (EU-direktiv, red.) og Saxo Banks betingelser.

- hævder at være en af de største valuta-mæglere, men har de dårligste afregningskurser af alle.

- hævder, at markedet ikke var likvidt, selv om intermarkedgrafikker viser likviditet, da mine handler blev foretaget.

En klage er sendt til Saxo Bank.«

pix

Kunde 4: dateret 28. januar 2015 (uddrag)

»Herfra vil jeg foretage følgende skridt:

Jeg vil sende en formel klage til Saxo Bank og de relevante myndigheder.

Jeg vil lave en video med fakta og grafer, der beskriver gårsdagens begivenheder. Mit mål med dette er ikke at skade Saxo Banks ry, men at finde alle de personer, der er blevet ramt af Saxo Banks misligholdelse i denne sag. Videoen vil blive lagt op på alle større valutahandelfora og reklametavler for at tiltrække opmærksomhed til denne sag.

Når der er et tilstrækkeligt antal personer samlet, vil vi indlede søgsmålet for skaderne.

Venlig hilsen«

saxo

Kunde 5: dateret 29. januar 2015 (uddrag)

»Resultatet er nu, at i stedet for at skylde Saxo Bank 33.698,16 euro før manipulationen, skylder jeg nu 109.036,74 euro. Tre gange så meget!!!«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen