Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

»Det blev simpelthen for grumset, for hver dag der gik«

Jonas Torp
Det kom bag på Nordeas kommunikationschef i Luxembourg, Jonas Torp, at Mossack Fonseca ikke havde rent mel i Panama-posen, fortæller han.

Det kom bag på Nordeas kommunikationschef i Luxembourg, Jonas Torp, at Mossack Fonseca ikke havde rent mel i Panama-posen, fortæller han.

Hvornår bliver du opmærksom på det omstridte samarbejde mellem Mossack Fonseca og Nordea?

»Jeg havde set bidder af materialet, før sagen kom frem i søndags. Da vi bliver bekendt med det her, var det lidt med bind for det ene øje, fordi at vi fik meget lidt at vide af de medier, som kontaktede os. Vi fik kun nogle små bidder af noget materiale, som ikke engang vi har adgang til.«

Hvad får I her at vide?

»En af de ting, som vi meget tidligt får noget at vide omkring, handler om, at to dokumenter er blevet tilbagedateret. Det er selvfølgelig uacceptabelt, og vi kigger ind I vores rolle her. Og det, sammen med det faktum, at en død director sidder i årevis, er noget rod fra Mossack Fonsecas side.«

NORDEA-RESULTS/

Hvad har du særligt noteret dig efter de seneste dages afsløringer?

»Jeg har blandt andet noteret mig dialogen, som vi har set i globale medier imellem en kunde og Mossack Fonseca, hvor der fuldstændig åbenlyst tales om skatte­unddragelse. Når sådan en virksomhed bliver portrætteret som arbejdende i en gråzone, stopper vi samarbejdet, da vi ikke vil associeres med sådan et firma. Der er ikke andet at gøre, for det vil vi ikke være med til.«

Hvad er det præcis, I lukker ned?

»I starten meldte vi ud, at vi ikke har noget formelt samarbejde med Mossack Fonseca. Det kan jeg sige, at de har forsøgt at få, og det har de fået afslag på. Vi har på vegne af vores kunder i det forløb håndteret nogle situationer mellem dem og Mossack Fonseca, fordi de har et selskab hos Mossack Fonseca, som har en konto hos os. Derfor skal der nogle gange slettes nogle aktier eller udstedes nogle nye, fordi de her kunder ejer aktier i selskabet. Hvis der har været et gebyr, som har skullet betales, har vi hjulpet med det – det er sådan nogle administrative ting, vi har skullet tage os af for vores kunder. Det sagde vi allerede for nogle dage siden, at det dér vil vi ikke, og vi sagde også, at vi ikke vil oprette nye selskaber med Mossack Fonseca. Det blev simpelthen for grumset, for hver dag der gik, så nu afvikler vi helt.«

Jens Chr.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen