Berlingske Business

Derfor skuffer Anders Dam stort

Anders dum
Jyske Banks direktør Anders Dam. Foto:

Der er positive ting at sige om Jyske Banks regnskab, men det overskygges af uoverskuelig krise i landbruget, som lige nu rammer rigtig mange banker med store lån til dansk landbrug

Når det går galt, så går det rigtig galt. Det gælder særligt, hvis man er en bank, der de sidste mange år har holdt liv i en landmand i håb om vending og bedre tider. I stedet er det gået lige modsat - og et par års vending i landbruget er af erstattet af armod og mareridtsagtige tilstande efter priserne på mælk og svinekød er styrtdykket. Det mærker særligt Jyske Bank og bankens aktionærer i dag, hvor bankens aktiekurs er faldet med 7 pct. svarende til et fald i markedsværdien på ca. 3 mia. kr.

På Berlingske Business har vi forsøgt at illustrere, hvor galt det går, når en kriseramt landmand går ned og banken beslutter sig for at tage tabet. Der er simpelthen ingen penge tilbage til banken. På alene Skovbækgård i Holsted står Jyske Bank til at tabe 48 mio. kr. Og det er alene den gæld, som er tinglyst i ejendommen. Meget tyder på, at tabet på denne ene ejendom er endnu større for Jyske Bank. Eksemplet illustrerer meget godt krisens omfang. For er der lånt til snesevis af lignende landmand, taler vi om milliarder af kroner, som forsvinder op i den blå luft. Det problem står Anders Dam ikke alene med.

BM

Alene Jyske Banks resultat for bankforretningerne udgør et underskud på 831 mio. kr. for 2014 mod 450 mio. kr. i overskud året før. Samtidig er banken presset af "hård konkurrence på marginalerne og faldende  interesse for traditionelle banklån, ligesom den helt unikke lavrente-tid også er negativ for Jyske Banks drift.

Når Anders Dam alligevel i dag taler om et historisk højt resultat for banken, skal forklaringen hentes i fusionen med BRFKredit. Herfra indtægtsføres 2,4 mia. kr. Der er tale om en slags papirpenge - en opskrivning af værdierne i BRFKredit, som altså giver Jyske Bank det på overfladen solide resultat på 3,1 mia. kr. efter skat. BRF bidrager derudover også med knap en halv milliard kroner i resultat før skat. Det havde ikke set kønt ud i Jyske Bank uden fusionen sidste år. Banken udbetaler da heller ikke udbytte for 2014 i modsætning til f.eks. Danske Bank, som nu endelig er rustet til at sende penge til aktionærerne. 

Minister åbner op for tilslutning til bankunion

Hvis vi et øjeblik fokuserer på de begivenheder, som ryster de professionelle investorer i forhold til Jyske Banks sidste regnskab, så viste koncernens resultat for fjerde kvartal et underskud på 211 mio. kr. efter skat. Det skal ses i forhold til, at analytikerne havde forventet et overskud på 402 mio. kr. Her ser vi altså skuffelsen, som begrunder det kurstab, der rammer Jyske Bank.

På positivsiden står dog, at Jyske Bank har haft en positiv lancering af sine realkreditlignende banklån, og det er med til at øge bankens udlån i et ellers presset marked, hvor andre banker ellers ser en markant tilbagegang i udlånene. Til sammenligning er Jyske Banks bankudlån steget med 9 mia. kr. 120 mia. kr. i forhold til året før. 18 mia. kr. kommer her fra nye boliglånsprodukter. Så uden dem var banken altså gået tilbage.

Landmænds gæld skræmmer bankerPIX

For 2015 er Anders Dam da også meget forbeholden. For han lover alene en "stabil udvikling i forretningsomfanget". Ligesom han advarer om, at "indtjeningen ventes fortsat udfordret af den skærpede konkurrencesituation og det generelle lave renteniveau." Hertil kommer, at landbrugets krise fortsat vil være synlig i form af tab. 

Det kan vist ikke siges mere klart. 2015 bliver endnu et udfordrende år for Anders Dam og Danmarks tredjestørste bank.

treagervej

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen