Berlingske Business

Den ydmyge bankchef, der lader tallene tale

22BUSfrøsig.jpg
Den adm. direktør i Sydbank, Karen Frøsig, leverede i 2014 en millliard kroner i overskud, og hendes image har da også taget et gevaldigt hop i den rigtige retning. Fra 115 sidste år på Berlingske Business Magasins Imageanalyse til nr. 51 i år. PR-foto

Sydbanks image er blevet kraftigt forbedret efter et 2014, der gav bankens bedste resultat siden 2007. Direktør Karen Frøsig fremhæver med­arbejdernes indsats.

Som adm. direktør i landets fjerdestørste bank, Sydbank, skal Karen Frøsig kæmpe om kundernes gunst mod både lokalbankerne, storbankerne Danske Bank og Nordea og ikke mindst storebror Jyske Bank, der er landets tredjestørste bank.

Særligt kampen mellem Sydbank og Jyske Bank bliver jævnligt fremhævet, da de forretningsmæssigt minder meget om hinanden. En fusion mellem de to er også blevet drøftet i medierne flere gange, hvor den opkøbslystne direktør i Jyske Bank, Anders Dam, tidligere lidt kækt har sagt, at han står i baren og vifter med pengene, men hvor Karen Frøsig, adspurgt om det kunne friste, har svaret: Jeg kan betale for mine egne drinks.

22BBMJyske-Bank-forventer-h.jpg

Med andre ord har Karen Frøsig passet sin egen forretning, og det har hun på det seneste gjort så godt, at banken kunne præsentere et overskud i 2014 på godt en milliard kroner. Det bedste resultat siden årene før finanskrisen. Samtidig kunne hun glad melde ud, at halvdelen af disse penge bliver udbetalt som udbytte til aktionærerne.

Fremgangen i Sydbank har også smittet af på bankens image. Således er Sydbank i Berlingske Business Magasins årlige Imageanalyse sprunget hele 64 pladser frem fra nummer 115 sidste år til nummer 51 i år.

Enkelhed og relationer

Alligevel vil den altid ydmyge Karen Frøsig ikke selv tage æren for fremgangen. Godt nok nævner hun, at det er arbejdet med den simple lønsomhedsplan, som banken lancerede for godt et år siden, der nu giver pote, men hurtigt fremhæver hun organisationen og medarbejdernes store indsats som årsag til, at det hele kan lykkes.

Dermed ser det hele også lysere ud for Sydbank og Karen Frøsig, der har været gennem en årrække med en stor og hård oprydning, efter at banken i de glade 00ere var lidt for lemfældige i kreditgivningen, ligesom opkøb af især Tønder Bank i 2012 gemte på lidt flere skeletter i skabet end forventet.

Karen Frøsig, der er uddannet jurist, har selv været i Sydbank, siden hun sammen med de øvrige medarbejdere i Aktivbanken blev overtaget af Sydbank i 1994. I 2008 blev hun bankdirektør, og i 2010 overtog hun stillingen som adm. direktør. Særligt to ord er helt centrale for Karen Frøsigs arbejde. Det første er relationer. Relationer til de tre interessentgrupper; aktionærerne, kunderne og medarbejderne. Det andet er enkelhed. Lad være med at gøre tingene sværere, end de er.

Novo Nordisk pressemøde

Heste er en stor interesse for Karen Frøsig, men hun har ikke meget tid til at dyrke den, hvorfor det reelt bliver ved tanken i øjeblikket. Den sparsomme fritid bruges med familie og venner med udgangspunkt i hendes bopæl i Bramming. Hun har intet behov for store armbevægelser.

»Jeg er så glad for at bo i Bramming. Dér kender folk mig, og for dem er jeg Karen, og det kan jeg rigtigt godt lide.«

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen