Berlingske Business

Den svenske centralbank vil digitalisere sin valuta

679054567.jpg
Den svenske Riksbank vil indføre en digital udgave af den svenske krona.

Den svenske centralbank, Riksbanken, vil som verdens første centralbank introducere en digital version af den svenske valuta. Det er den såkaldte e-krona, som skal gøre sin debut i det svenske pengesystem, der skal være tilgængelig for borgerne via et kort eller en app.

Det skriver Dagens Industri.

27MAGBitcoins-CANADA-FINTEC.jpg

I Sverige er antallet af kontante transaktioner faldet fra 40 pct. i 2010 til 15 pct. i 2016. Statistikken er ikke gået politikernes næse forbi, der arbejder på en digital betalingsløsning.

- Den skal være bredt tilgængelig for offentligheden døgnet rundt. E-kronen skal stå på en konto, men vi vil også have en værdibaseret e-krone. Det kan blive som et kort eller i en app, som man kan indsætte en vis værdi på, siger Eva Julin, projektleder for e-krona i Riskbanken, til Dagens Industri.

Hvordan e-kronen i praksis skal fungere, vides ikke endnu. Hos Riksbanken arbejder man på den tekniske del af den nye digitale valuta, som ikke forventes klar før december 2018.

/ritzau/FINANS

SINGAPORE INTERPOL WORLD CONGRESS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen