Berlingske Business

Den Jyske Sparekasse med overskud trods landbrugskrise

På trods af store nedskrivninger på landbruget præsenterer Den Jyske Sparekasse efter eget udsagn et »acceptabelt« halvårsregnskab.

Krisen i landbruget sætter sine dybe spor i årets første halvårsregnskab fra Den Jyske Sparekasse, som dog kommer ud med et overskud, banken kalder »acceptabelt«.

Sparekassen har nedskrevet cirka 50 millioner kroner mere end budgetteret, men med et overskud før Skat på 25 millioner kroner er der alligevel optimisme at spore hos Den Jyske Sparekasse.

»Meget ser ud til at bevæge sig i den rigtige retning i 2. halvår 2015 inden for de forskellige brancher og erhverv. »Dark horse« er imidlertid, om landbrugets prismæssige udfordringer vil fortsætte, eller om en forbedring er på vej,« siger ordførende direktør Claus E. Petersen.

Stor eksponering mod landbruget

Historisk set har sparekassen altid haft en stor eksponering mod landbruget, da det udgør et væsentligt erhverv og beskæftigelsesområde i de markedsområder, hvor sparekassen kører sin forretning.

Og med de faldende priser på blandt andet mælk og slagtesvin har Claus E. Petersen altså set sig nødsaget til at nedskrive store summer.

De samlede nedskrivninger for halvåret er på 137 millioner, hvoraf 50 millioner således stammer fra landbruget.

Sparekassens kapitalprocent udgør 13,8 procent, og det individuelle solvensbehov udgør 10,8 procent. Det giver en overdækning på 3 procentpoint ved halvåret.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen