Berlingske Business

De største forsikringsselskaber tjener stort på færre indbrud

584172409.jpg
Arkivfoto. Forsikringsselskaber scorer kassen på færre indbrud. Selvom antallet af indbrud falder, og dermed også erstatningerne, er det kun en ud af landets fire største forsikringsselskaber, der har sænket prisen på indbo.

Forsikringsselskaber scorer kassen på færre indbrud. Selvom antallet af indbrud falder, og dermed også erstatningerne, er det kun en ud af landets fire største forsikringsselskaber, der har sænket prisen på indbo.

Selv om tal fra Danmarks Statistik afslører, at antallet af anmeldte indbrud er faldet med 30 pct. siden 2011 på landsplan, så har hverken Alm. Brand, Tryg eller Codan foretaget store prisændringer de seneste år.

Det skriver dagbladet Børsen.

»De færre indbrud er en kombination af flere ting. Politiet har gjort en del indsatser samt lavet specielle task force-grupper til at forhindre indbrud og tyveri i hjemmet. Vi kan også se, at flere og flere installerer alarmer. Folk sikrer sig bedre, før de tager hjemmefra,« siger Brian Wahl Olsen, skadesdirektør i Alm. Brand, til dagbladet Børsen.

Ifølge brancheorganisationen Forsikring og Pension er indtægterne på familieforsikring, der blandt andet dækker indbrud, steget fra 4,5 mia. kr. i 2011 til 4,9 mia. kr. i 2015. Bruttoerstatningerne er i samme periode faldet fra 4,8 til 3,4 mia. kr.

billede tryg

Dog har man hos Topdanmark taget bestik af udviklingen og sænket prisen med 8 pct. i gennemsnittet.

»Vi har ingen planer om at sænke indboforsikringsprisen ned nu, men hvis antallet af anmeldte indbrud til politiet fortsætter med at falde omkring 30 pct. i en seksårig periode, så er det da alt andet lige noget, der giver plads til, at præmien kan blive lavere,« siger Jens Langergaard, kommunikationschef hos Topdanmark, til dagbladet Børsen.

Siden 2011 er det samlede overskud i Tryg, Topdanmark og Alm. Brand steget fra 2,5 til 4,8 mia. kr., skriver avisen.

Business people negotiating a contract

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen