Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

De små banker tryner de store på tilfredshed

Kvartalsregnskab fra Danske Bank
Foto:

Landets fire største banker må se sig slået af konkurrenterne på kundetilfredshed. Danske Bank ligger sidst, mens både Nordea, Jyske Bank og Sydbank har en negativ udvikling. Den bedste kundetilfredshed har Handelsbanken.

Danske Bank og Nordea er de førende i Danmark, når man måler størrelse og antal kunder, men ser man på kundetilfredsheden i landets banker, ligger de to giganter ganske opsigtsvækkende sidst. Det viser den årlige kundetilfredshedsundersøgelse i banksektoren, som EPSI Danmark foretager.

Danske Bank har ligget i bunden de seneste fem år, efter at banken røg ind i alvorlige imageproblemer i finanskriseårene. Da Thomas Borgen tiltrådte som adm. direktør i Danske Bank i september 2013, satte han kunderne øverst på listen over fokuspunkter, og selv om Danske Bank har forbedret kundetilfredsheden de seneste to år, har banken fortsat den laveste kundetilfredshed.

»Danske Banks score på image ligger så markant lavere end de andre, at det trækker bankens samlede score ned. Men de scorer også lavere end de andre banker på servicekvalitet og værdi for pengene,« siger Helene Söderberg, adm. direktør i EPSI Danmark.

sparekasse

Andre storbanker som Nordea, Jyske Bank og Sydbank har alle tilbagegang i kundetilfredsheden, og Nordea har nu den næstlaveste kundetilfredshed.

»Der er flere forklaringer, men vi kan blandt andet se, at i forhold til de andre banker, så scorer Nordea forholdsvis lavt på servicekvalitet og værdi for pengene. Kunderne har store forventninger til Nordea, men Nordea formår ikke at leve op til forventningerne,« siger Helene Söderberg.

IT-problemer rammer hårdt

Nordea har i løbet af det seneste år haft store problemer med it-systemerne, hvilket har ramt kunderne, og det er ifølge Torben Laustsen, privatkundedirektør i Nordea Danmark, blandt årsagerne til tilbagegangen i kundetilfredsheden.

Mads Sixhøj

»Vi har haft nogle udfordringer blandt andet med vores it og nogle alt for lange ventetider i vores 24-7, som er vores telefonindgang for vores kunder. Og det er vi meget opmærksom på. Vi har sat ekstra ressourcer ind, og vi har de seneste mange måneder haft meget fine svartider i vores telefonindgange med undtagelse af de gange, hvor vi har haft nogle tekniske udfordringer,« siger han.

Højeste kundetilfredshed har Handelsbanken. Ifølge adm. direktør Lars Moesgaard skyldes det bankens decentrale setup med lokal tilstedeværelse og beslutningskraft kombineret med det at have en stor bank i ryggen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen