Berlingske Business

De globale aktører er på vej ind på det danske marked

Vækstplan: Butikker skal kunne sige nej til kontanter
Overskrift
Foto: Simon Læssøe/Scanpix 2015 Foto:
 

Globale aktører som Apple, Google og PayPal arbejder intenst på alternative betalingsløsninger på internationalt niveau, og det får Danske Bank til at skærpe arbejdsindsatsen for at kunne tage kampen op med de rigtigt store, når de kommer til Danmark. Ekspert mener dog, at der ikke er så meget at frygte.

Det er de rigtigt store spillere som Apple, Google, Facebook og PayPal, som med deres alternative betalingsløsninger kan komme til at lægge stort pres på danske – og i det selskab mindre – spillere. Ifølge Mark Wraa-Hansen, som er chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank, vil globale aktører inden længe træde ind på markedet i Danmark.

22BUSbusiness.jpg

»Også i det perspektiv er det vigtigt for os at få nogle aftaler på plads med nogle butikker, og en del af vores ambition med MobilePay er også at lave et dansk alternativ til de globale løsninger, som vi forventer kommer,« siger han med henvisning til, at MobilePay har indgået en aftale med supermarkeds-kæden Rema 1000, som gør det muligt at betale sine indkøb med sin mobiltelefon i alle Rema 1000s butikker inden sommerferien.

»Omvendt tror vi også, at vi har nogle fordele ved at være repræsenteret lokalt i markedet, og vi har på mange fronter dialoger med mange forbrugere. Det er måske nemmere at komme i dialog med os, end en der sidder i USA,« siger Mark Wraa-Hansen.

Andre markeder er mere interessante

Har man en iPhone 6 og en amerikansk konto, kan man faktisk allerede betale via Apples mobile betalingsløsning Apple Pay - også i Danmark. Men Apple ser umiddelbart ikke ud til at have Danmark øverst på listen over markeder, de vil satse på, mener Henning N. Jensen fra PlusCon, der beskæftiger sig med indførelse og udnyttelse af ny teknologi i virskomheder.

Derfor deler han heller ikke Danske Banks frygt for, at globale aktører skal invadere det danske marked.

»Jeg har ikke den frygt for, at udenlandske udbydere skal komme ind og overtage markedet. Der er nok markeder, der er mere interessante for dem end det danske,« siger han.

pix-Google Wallet

PayPal er til stede på det danske marked, men indtil videre har den amerikanske betalingsservice ikke vundet indpas i Danmark.

»Nej, der er ikke mange danskere, der bruger PayPal i Danmark,« siger Henning N. Jensen, som ikke mener, der er nogen fordele for danskerne i at vælge en global spiller, hvis de en dag rammer det danske marked.

»Jeg kan slet ikke se, hvorfor danskerne skal begynde at løbe efter Google Pay eller Apple Pay,« siger han.

db

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen