Berlingske Business

Danskerne betaler med mobilen som aldrig før

Vækstplan: Butikker skal kunne sige nej til kontanter
I maj var der rigtigt mange, der benyttede sig af Mobile Pay. Foto:

Dankortsalget for maj måned er ikke imponerende ifølge analytikere, men mobile overførsler trækker væksten op.

Danskerne er for alvor kommet i gang med at bruge mobilen til at betale med. I maj måned købte vi for 31,2 milliarder kroner med Dankort, men det er ikke i sig selv imponerende. Det er nemlig kun en stigning i forhold til sidste år på 2,1 procent. På mobilbetalinger over nettet er vi til gengæld for alvor kommet i gang.

I maj måned udgjorde de 1,25 milliarder kroner, og det er 826 millioner mere end samme periode sidste år. Hvis man vil bruge Dankort-forbruget som indikator for privatforbruget, bør de overførsler trækkes helt eller delvist fra, da de primært udgøres af pengeoverførsler, men det viser tydeligt, at mobile overførsler er en betalingsform, der kun lige er sparket i gang. Især Mobile Pay er populært med over to millioner brugere, og der er potentiale til at, de smarte overførsler bliver en stor del af fremtidens betalinger.

Hver femte dansker bruger jævnligt Mobile Pay, og når flere butikker giver mulighed for, at man kan bruge overførslerne, vil der bare blive endnu bedre mulighed for, at mobiloverførsler eksploderer.

Dansk Supermarked er en af de virksomheder, der er på vej til at byde Mobile Pay inden for dørene, og hele tiden kommer flere til.

Dankortforbruget på nettet var i alt på 5,4 milliarder kroner, og det er hele 25,6 procent bedre end maj 2014.

Privatforbrug på vej op

Dankortforbruget i den fysiske handel er i maj 2015 faldet med 1,9 procent i forhold til samme måned sidste år. Det er ikke imponerende, men Nets forklarer faldet med de mange helligdage, der har været i maj 2015.

Hos Nykredit ser man det samlede dankortforbrug som en fin indikator for, at privatforbruget langsomt er på vej på rette kurs.

»Der er således også meget der tyder på at privatforbruget fortsat er i fremgang. Men det er dog endnu for tidligt at konkludere, at fremgangen i privatforbruget er accelereret yderligere her hen over foråret,« siger chefanalytiker hos Nykredit, Tore Stramer.

Hos Nordea er man ikke helt så optimistisk, og der er lidt pessimisme at spore over, at dankortforbruget renset for mobilbetalinger faktisk falder med 0,3 procent. De sætter dog lid til de fornuftige målinger på forbrugertilliden, der er i fremgang.

»Udviklingen i både dankortforbruget og detailhandlen står i skærende kontrast til forbrugertillidsmålingerne, der sidsten årsskiftet har ligget meget positivt. Vi forventer, at det i sidste ende bliver de optimistiske meldinger fra forbrugertilliden som bliver den dominerende faktor over den kommende periode, og at vi derfor også vil se en fornyet fremgang i både detailsalget og dankortomsætningen,« siger chefanalytiker Jan Størup Nielsen fra Nordea.

Den positive udvikling i forbrugertilliden har ikke vist sig i privatforbruget endnu, og danskerne holder stadig lidt på pengene. Det samlede antal dankorttransaktioner er steget med 4,7 procent i forhold til maj 2014. Der har i alt været 104,1 millioner transaktioner i maj måned 2015.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen