Berlingske Business

Dansker bliver topchef for svensk storbank

SWEDBANK-RESULTS/
Foto:

Swedbanks bestyrelse har besluttet sig for, at det er danske Birgitte Bonnesen, der skal være administrerende direktør for banken.

Det meddeler anonyme kilder tæt på bestyrelsen i hvert fald til mediet SvD Näringsliv.

Birgitte Bonnesen har haft en række forskelle stillinger inden for Swedbank, siden hun kom til banken i 1987.

Hun er 59 år gammel, og ifølge SvD Näringslivs kilder kan det være en udfordring for banken, idet der dermed allerede skal udpeges en afløser inden for fire-fem år, hvis Birgitte Bonnesen bliver valgt i denne omgang.

SWEDBANK-RESULTS/


Den danske erhvervskvinde har siden februar været konstitueret som midlertidig direktør for banken. Hun afløste Michael Wolf, som Swedbank bad forlade sin stilling, i forbindelse med at de anmeldte ham til de svenske myndigheder for økonomisk kriminalitet.

Birgitte Bonnesen


Anmeldelsen blev indgivet til det svenske finanstilsyn, Finansinspektionen, om brud på loven om insiderhandel, kursmanipulation eller videregivelse af kursfølsomme oplysninger.

wolf


Finansinspektionen har ifølge Swedbank overgivet sagen til det svenske bagmandspoliti, Ekobrottsmyndigheten.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen