Berlingske Business

Danske Bank vil fordoble indtjening i Sverige

Danske Bank vil fordoble indtjening i Sverige - 1
Danske Bank vil vokse i Sverige, blandt andet ved at oprette flere filialer. Foto:

Danske Bank vil have dobbelt så mange svenskere som kunder og tjene dobbelt så meget på dem, i løbet af de næste fire år.

"Vores mål er fortsat at vokse på det svenske marked, hvor vi de seneste år har haft en årlig vækst på 20 procent, og vi vil ekspandere i det nordlige Sverige og have en tættere tilstedeværelse i de større svenske byer," siger Danske Banks landechef i Sverige, Leif Norburg, i et interview med nyhedsbureauet Bloomberg.

Sverige er allerede i dag Danske Banks vigtigste marked uden for hjemmemarkedet, og i de første ni måneder af 2008 voksede udlånet med 21 procent itl 188 milliarder danske kroner, hvilket gav banken en andel på 6,3 procent af det svenske bankmarked.

Bankens hidtidige planer om at erobre 10 procent af det svenske bankmarked i 2010 er dog blevet lagt i mølposen på grund af finanskrisen, oplyser Leif Norburg til Bloomberg.

Flere svenske filialer
Danske Bank har i dag 1.200 medarbejdere og 60 filialer i Sverige, men vil fortsat etablere flere filialer. Det gør banken typisk ved at etablere regionalbanker med lokale navne, og den 16. i rækken, Västerbottens Provinsbank, er allerede ved at blive født, med en filial i Umeå, og formentlig senere en filial i Luleå. Begge byer ligger i Norrland, Sveriges suverænt største, men også meget sparsomt beboede, region.

I alt har Danske Bank 200.000 svenskere som kunder sammen med 33.500 erhvervskunder.

Forventer øgede tab
Grunden til, at banken dropper målet om at erobre en tiendedel af det svenske bankmarked er, at man vil koncentrere sig om de eksisterende kunder.

"Vi har ikke haft de store problemer blandt vores kunder endnu, men vi begynder at kunne mærke noget, og vi har en vanskelig periode foran os. Vi har skiftet vores fokus fra at vinde markedsandele til at være tæt på vores eksisterende kunder for at sikre, at vi begrænser vores tab på udlån, som vil stige," siger Leif Norburg til Bloomberg.

I et separat interview til den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv siger chefen for Danske Bank i Norge, Thomas Borgen, også, at man vil koncentrere sig om de eksisterende erhvervskunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen