Berlingske Business

Danske Bank: »Vi vil gerne forhandle med Swipp«

22BUSDanske-Bank-og-Dansk-S.jpg
Jesper Nielsen, direktør i Danske Bank, betaler med appen MobilePay i Storcenter Nord i Aarhus i forbindelse med det nye samarbejde mellem Danske Bank og Dansk Supermarked. Samarbejdet betyder, at kunder i supermarkedskæderne Føtex, Bilka, Salling og Netto fremover vil kunne bruge deres mobiltelefon og MobilePay-appen til at betale med. Ved kassen sidder Michelle Mogensen. Arkivfoto: Axel Schütt

Danske Banks chef for forretningsudvikling, Jesper Nielsen, mener ikke, at MobilePay behøver at frygte Swipp.

Hvorfor vil I ikke samarbejde med Swipp og give dem adgang til at overføre direkte til Danske Banks kunder?

»Det vil vi skam også gerne. Jeg har hele tiden sagt, at vi gerne stiller MobilePay til rådighed i et samarbejde. En Nokiatelefon skal vel kunne ringe til en Appletelefon. Der var optræk til et sådant samarbejde sidste år. Men det var ikke os, der gik fra forhandlingerne. Vil Swipp åbne de forhandlinger igen, så er de meget velkomne.«

Vækstplan: Butikker skal kunne sige nej til kontanter

Hvordan ser I Swipp, er de en trussel mod Mobilepays dominans?

»Vi kan se, at efterspørgslen efter vores løsning er enorm hos både forbrugere og butikker. Vi står stærkt, og vi har gode løsninger. Jeg synes ikke, at vi er i krig med Swipp, og vi taler i en pæn og ordentlig tone. Så der er en god og sund konkurrence med Swipp.«

Hvor langt er I med udrulning hos detailhandlen?

»Vi har nu 10.000 bokse på vej ud til butikkerne, som kan bruges til at betale med MobilePay. Og 10.000 flere er bestilt. Vi tror på, at vi har en løsning i fremgang. Det er offentligt kendt, at 261 Rema 1000-butikker har valgt den, og vi har 600 butikker hos Dansk Supermarked på vej til at få MobilePay. Vi har rigtigt mange flere aftaler på vej på kort sigt.«

I er jo dyrere end Swipp i detailhandlen, kan de ikke slå jer der?

»Ikke nødvendigvis. Foreløbig har vi været i stand til at lukke en del aftaler ud fra den pris, vi har. Vores opfattelse er, at vi er konkurrencedygtige på prisen. Butikkerne kigger på antallet af brugere, og der har vi et pænt forspring, ligesom de også ser på brugervenlighed, og hvor nemt systemet er at implementere.«

Hvor længe bliver Danske Bank ved med at sprøjte penge i MobilePay. Det giver jo et millionunderskud at lade kunderne overføre til hinanden gratis?

»Vi har lovet, at det bliver ved med at være gratis. Det vil vi holde. Vi har det helt fint med den investering, selv om vi sjældent er blevet beskyldt for at være gavmilde. Det kan godt være, at vi betaler lidt pr. transaktion. Men vi har flowet og kundekontakten,« siger Jesper Nielsen fra Danske Bank.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen