Berlingske Business

Danske Bank mister stadig kunder

Danske Bank
Overskrift
Topchef Thomas Borgen fremlægger 2014-regnskabet for pressen tirsdag formiddag. Foto:
thomas borgen
Overskrift
Danske Bank fremlægger årsregnskab anført af topchef Thomas Borgen. Foto:
 

Selvom kundetilfredsheden er stigende og flere bliver kunder i Danske Bank, er der endnu flere som flytter deres bankforretninger andre steder hen.

Kundeflugten fra Danske Bank er aftaget, men der er stadig flere, der forlader banken end der kommer til, fortæller topchef Thomas Borgen ved fremlæggelsen af bankens regnksab for 2014.

»Vi mister færre og færre kunder. Der er stadig et lille nettofrafald i 2014, men jeg vil ikke være overrasket, hvis vi i 2015 og i hvert fald i 2016 ser en nettotilgang,« siger Thomas Borgen.

Dermed er udviklingen næsten vendt efter den masseflugt, som skete efter indførslen af kundeprogrammet i 2013. På bare et halvt år forlod 40.000 kunder banken.

Kundeprogrammet indførte et gebyr for at være kunde i banken for de svageste kunder og dem med færrest engagementer, og kostede sammen med filiallukninger og en fejlslagen reklamekampagne Danske Bank dyrt på imagekontoen. Særligt fordi daværende topchef Eivind Kolding gjorde det klart, at det ikke gjorde ham så meget at sige farvel til den type kunder.

Den holdning har Thomas Borgen forsøgt at gøre op med lige fra sin første dag i chefstolen, og han kan nu melde om bedre humør blandt kunderne.

»Kundetilfredsheden er klart stigende. Den er ikke på det niveau, vi ønsker, men der er ingen tvivl om, at vi er godt på vej,« siger Thomas Borgen.

Arbejdet med kundetilfredsheden går gennem arbejdet med at være værdiskabende for kunderne. Danske Bank er meget stolte af deres digitale udvikling, som blandt andet tæller mega-succesen MobilePay, der har 1,9 millioner private brugere. En løsning, som banken ikke tjener penge på, men som har givet tiltrængte point på image-kontoen.

Samtidig fortsætter filiallukningenre, som skal hjælpe banken med at barbere omkostningerne ned og rykke tættere på målet om en egenkapitalforrentning på 12,5 procent senest i 2018.

»Vi er midt i en digital revolution, hvor bankerne har en særlig rolle, specielt i Danmark. Kundenre er mere end nogensinde til nye læsninger. i 2014 lancerede vi en række produkter, og det vil vi blive ved med, for det bør en bank af vores størrelse, og det bringer os tættere på kunderne,« siger Thomas Borgen.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen