Berlingske Business

Danske Bank indleder betalingskrig i Norge

Danske Bank tjener snart penge på Mobilepay
Nordmændene kan nu overføre penge via mobilen kvit og frit, ligesom danskerne har kunnet i over to år. Foto:

Da Danske Bank forleden lancerede MobilePay i Norge, indledte de samtidig en betalingskrig, der tvang konkurrenterne til at fjerne gebyrer på mobilbetaling.

Der er nok en hel del nordmænd, der er glade for deres danske naboer i disse dage.

Danske Bank lancerede nemlig torsdag morgen deres populære betalingsapplikation MobilePay i Norge. Det resulterede i, at de etablerede spillere på det norske marked for mobilbetaling såsom VIPPS og mCASH få timer senere fjernede alle gebyrer på transaktioner via mobiltelefonen, fordi MobilePay er gebyrfrit og gratis for forbrugerne.

Det betyder, at nordmændene nu kan overføre penge via mobilen kvit og frit, ligesom danskerne har kunnet i over to år.

mobile

Ifølge Mark Wraa-Hansen, der er chef for MobilePay-divisionen i Danske Bank, kom det ikke som en overraskelse, at bankens norske konkurrenter reagerede, som de gjorde.

»Det var forventet, at de eksisterende aktører lynhurtigt ville følge efter vores pris. Men vi ser os selv som meget konkurrencedygtige, fordi vi har en platform, der erfarings- og udviklingsmæssigt er to et halvt år foran vores konkurrenter fra Norge,« siger han.

Danske Bank bydes elkommen

Ganske rigtigt er MobilePay to et halvt år ældre end Norges mest populære applikation for mobilbetaling, VIPPS, men norske BN Bank lancerede dog i foråret 2014 applikationen mCASH, der således er et år yngre end Danske Banks MobilePay.

18BUSSwipp-Modelfoto.jpg

mCASH er siden sin fødsel blevet downloadet 70.000 gange, og applikationen har været gratis at benytte fra begyndelsen, hvis pengeoverførsler foregik direkte fra en brugers konto til en andens. Gik transaktionen derimod som hos MobilePay gennem betalingskortsystemet, blev der lagt 2,5 procent af beløbet oven i det overførte beløb.

Men dette gebyr er altså fortid, efter at Danske Bank torsdag rullede MobilePay ud blandt de norske forbrugere.

billede mobilepay

Ifølge direktøren for mCASH, Daniel Döderlein, er det en god ting, at danskerne er trådt ind på det norske marked.

»mCASH var de første i Norge til at lancere mobilbetaling, men vi har hele tiden ønsket, at flere skulle komme med. Konkurrence er godt for forbrugerne og erhvervskunderne, der trods alt er dem, som skal benytte disse tjenester. Hvis MobilePay for eksempel ikke havde haft konkurrence i Danmark, ville det også have kostet penge for forbrugeren at benytte sig af tjenesten. Det er jeg helt sikker på,« siger han.

MobilePay

VIPPS reagerede ligesom mCASH med at fjerne deres gebyrer for transaktioner, få timer efter at Danske Bank var klar med den norske udgave af MobilePay. Den beslutning var Even Westerveld, informationsdirektør for VIPPS-banken DNB, glad for.

»Vi ønsker at byde al konkurrence velkommen, og selvfølgelig svarer vi på konkurrencen, når den kommer til udtryk på denne måde. Vores kunder har taget meget positivt imod vores beslutning om at fjerne gebyrer på transaktioner,« forklarer han.

bager

Før MobilePays indtog på markedet kostede hver overførsel med VIPPS en norsk krone, mens det kostede en procent af det samlede beløb, hvis overførslen oversteg 2.000 norske kroner. Nu er gebyret på overførsler under 5.000 norske kroner fjernet, mens overførsler over 5.000 norske kroner fortsat koster forbrugeren en procent af det samlede beløb.

Optimisme hos MobilePay

Alt tyder altså på, at konkurrenterne ikke uden kamp vil lade MobilePay dominere det norske marked på samme måde, som de gør i Danmark. Ifølge Mark Wraa-Hansen har Danske Bank dog et produkt, som på længere sigt har potentialet til at vippe konkurrenterne af pinden.

»Vi kunne se, at forbrugerne i Norge var klar til mobilbetalinger, og vi har en stærk platform, som vi hurtigt kan eksportere. Vi har et stærkt produkt, der er konkurrencedygtigt i forhold til det eksisterende norske marked. Så vi er meget fortrøstningsfulde,« siger han.

Også herhjemme går det godt for MobilePay. Fra årligt at koste Danske Bank et tocifret millionbeløb forventer banken nu, at der kommer sorte tal på bundlinjen inden årsskiftet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen