Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Danske Bank indkasserer stort nederlag - lukker MobilePay i Norge

Danske Bankk
Foto:

Danske Bank har besluttet at lukke MobilePay i Norge. Banken er samtidig i dialog med den tidligere ærkerival om at indgå en norsk distributionsaftale.

Danske Banks mobilbetalingsløsning MobilePay lukker og slukker i Norge.

Det oplyser storbanken, efter ærkekonkurrenten Nordea har vraget den danske mobilbetalingsløsning. I stedet tilslutter Nordea sig Norges mest populære betalingsapp, Vipps, der hidtil har været MobilePays største konkurrent på det norske marked.

Storkunder

Det samme planlægger Danske Bank nu at gøre. I forlængelse af beslutningen om at lukke MobilePay i Norge, har Danske Bank været i dialog med Vipps om en norsk distributionsaftale. Intentionen er at få lavet en aftale hurtigst muligt.

»Vi har lært rigtig meget i de seneste to år og vores tilstedeværelse på det norske marked har været stærkt medvirkende til udviklingen på det norske mobilbetalingsmarked. Vi er meget stolte af, at vi – som udfordrer med et stærkt fokus på produktudvikling – har bidraget til, at forbrugerne har fået stadig mere brugervenlige løsninger,« siger Jesper Nielsen, direktionsmedlem i Danske Bank og bestyrelsesformand for MobilePay.

Mens MobilePay har været en stor succes på det danske marked, har situationen været en anden i Norge. 255.000 nordmænd har tilsluttet sig den danske betalingsapp, mens 2,6 millioner nordmænd bruger Vipps, når de skal overføre eller modtage penge via mobilen.

Danske Banks topchef, Thomas F. Borgen, har tidligere erklæret, at »MobilePay skal blive den foretrukne betalingsløsning i hele Norden«. For blot et år siden fastslog banken i forbindelse med et kvartalsregnskab, at »flere andre banker i Danmark, Norge og Finland i løbet af de næste kvartaler« forventligt ville tilslutte sig MobilePay.

Storkunder

Siden har Thomas F. Borgens ambition lidt et alvorligt knæk. I august erkendte han over for Finanswatch, at det gik for trægt i Norge.

»Vi er nødt til at gentænke vores position,« lød det fra Thomas F. Borgen.

Vipps blev oprindeligt grundlagt af Norges største bank, DNB, og ejes i dag af 106 banker i fællesskab. Når Nordeas kunder kommer med ombord, vil Vipps nå op på omkring 2,8 millioner brugere. Dertil kommer formentlig MobilePays 255.000 norske brugere.

Ifølge Rune Bjerke, der er koncernchef i DNB og chef for Vipps, har »alt peget mod en konsolidering af markedet for mobilbetaling«.

»Vi er glade for, at det norske bankfællesskab nu samler sig om en fælles løsning i Vipps. Det gør os endnu stærkere i mødet med den internationale konkurrence om mobilbetaling fremover,« siger Rune Bjerke til DNB Feed.

Samtidig med, at dialogen med Vipps pågår, vil Danske Bank nu sætte fokus på den videre proces for MobilePays brugere og kunder i Norge.

»Vi har etableret et ambitiøst MobilePay i Norge med stærke løsninger og dygtige medarbejdere. Det vigtigste for os er nu at sikre en så god proces som mulig for vores brugere og erhvervskunder. Dette arbejde vil foregå den næste tid, og vi vil tage os den tid, det tager,« siger Jesper Nielsen.

MobilePay i Danmark og Finland fortsætter uændret og upåvirket af beslutningen i Norge. I Danmark har MobilePay 3,6 millioner brugere.

Jeppe Juul-Andersen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen