Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Danske Bank i stærkt comeback i Norden

Billede
»Vi har altid arbejdet med kunden, men der er heller ingen tvivl om, at vi mistede noget af fokus på vores kunder i en periode, som var lidt svær for os. Det har vi klaret at genvinde,« konstaterer Thomas F. Borgen, adm. direktør i Danske Bank, som? ser lyst på mulig­heden for, at den danske storbank stiger helt til tops i Norden. (Foto: Jens Astrup)

Danske Bank har med adm. direktør Thomas F. Borgen i spidsen kæmpet sig tilbage i toppen blandt de seks nordiske banker, efter at banken haltede alvorligt bagefter. Analytikere forventer, at opturen fortsætter, og at aktien vil stige pænt det kommende år.

Landets største bank, Danske Bank, har gennemført et særdeles stærkt comeback til toppen blandt de seks største banker i Norden. Og både topchef Thomas F. Borgen og flere bankanalytikere forventer, at fremgangen fortsætter.

Da norske Thomas F. Borgen for tre år siden erstattede Eivind Kolding som adm. direktør i Danske Bank, var den danske storbank i en slem forfatning.

Store tab fra finanskrisen og et mislykket eventyr fra Irland plagede banken. Dertil kom en fejlslagen reklamekampagne kombineret med indførelsen af et kritiseret kundeprogram, hvilket skabte oprør blandt kunderne og bankede Danske Banks image i bund.

Formand Ole Andersen og den øvrige ledelse havde fastlagt et mål om at levere et afkast på minimum 12 procent ved udgangen af 2015 og samtidig ligge i top tre blandt de seks nordiske storbanker målt på afkast.

Ved udgangen af 2012 rodede Danske Bank rundt på en egenkapitalforrentning på beskedne 3,7 procent, mens de øvrige nordiske konkurrenter alle havde tocifrede egenkapitalforrentninger og dermed et betydeligt forspring.

Med tanke på Danske Banks problemer og den danske økonomi, der stod i stampe, var det de færreste, der dengang troede på, at Danske Bank kunne levere resultaterne. Men med Thomas F. Borgen i spidsen for banken er det nu lykkedes.

Således kunne Danske Bank ved halvårsregnskabet præsentere en forrentning af egenkapitalen på 12,4 procent Det rækker til en tredjeplads blandt de seks nordiske storbanker, der ud over Danske Bank tæller Den Norske Bank (DNB), samt de fire svenske banker Nordea, Swedbank, Handelsbanken og SEB.

Billede

Mistede fokus

Danske Banks topchef, Thomas F. Borgen, forklarer, at det er summen af flere ting, banken har gjort over de seneste år, der har ført til de leverede resultater.

»Primært handler det om at sætte kunden i centrum og arbejde med kundeoplevelsen ved løbende at lancere nye produkter og nye løsninger, og det at være hjælpsom og sikre, at kunderne kan mærke, at vi er til stede for dem. Det er grundlæggende, hvad vi har gjort. Og så har vi ved siden af det arbejdet for at sikre, at vi har en solid bank med en solid kapital og et solidt kredithåndværk,« siger Thomas F. Borgen.

Har I ikke gjort det førhen?

»Hvis du ser på kundetilfredsheds­målingerne for erhvervskunder, så er vi nummer ét i tre ud af de fire markeder, som vi er til stede på. Og målingerne for vores privatkunder viser også fremgang på tværs af alle markeder. Det viser, at vi i forhold til kundeoplevelsen har bevæget os kraftigt. Vi har altid arbejdet med kunden, men der er heller ingen tvivl om, at vi mistede noget af fokus på vores kunder i en periode, som var lidt svær for os. Det har vi klaret at genvinde,« siger Thomas F. Borgen.

tine

Han understreger samtidig, at potentialet er endnu større, og at banken endnu ikke er der, hvor den skal være. Kundernes interesser skal fortsat varetages på bedst mulig måde, og ingen skal kunne sætte spørgsmålstegn ved bankens integritet, siger han. Men det hele tager tid.

»Det er en kultur, som vi bygger op over tid, og det er den rejse, som vi er på. Vi kan nok ikke undgå, at der indimellem er nogle kunder, der ikke får den ønskede oplevelse hos os, selv om flere og flere føler, at banken er innovativ og moderne og nem at have med at gøre. Men vi skal have flere og flere til at opleve den kultur hos os,« siger Thomas F. Borgen og erklærer, at nye digitale løsninger som MobilePay er vejen frem.

»Jeg plejer at sige, at alt der kan blive digitalt, bliver digitaliseret. Samtidig skal vi kunne levere den bedste personlige råd­givning på de områder, der ikke kan digitaliseres,« siger han.

Architectural Columns

Halter efter på indtægtssiden

Danske Banks aktuelle målsætning er en egenkapitalforrentning på minimum 12,5 procent senest i 2018, og det vil ifølge Thomas F. Borgen i så fald gøre en top tre-plads blandt de nordiske storbanker »overvejende sandsynlig«.

Per Grønborg, analytiker i SEB, er ikke overbevist om, at Danske Bank kan nå de 12,5 procent. Det vil kræve yderligere besparelser, mener han.

»Min forventning er, at de når 11,8 procent i egenkapitalforrentning. Om de når det sidste stykke er nok et spørgsmål, om vi kommer til at se en ny omkostningsplan fra Danske Bank. I forhold til den oprindelige plan halter de bagefter på indtægtssiden, ikke mindst som følge af rentemiljøet. Jeg tror, at vi kommer til at se et yderligere omkostningsprogram fra Danske Bank, men om det bliver meldt ud offentligt, tvivler jeg på. Generelt tror jeg, at de nordiske banker kommer til at bringe deres omkostninger yderligere ned, for indtægterne er under pres,« siger Per Grønborg.

Er ikke længere boksebold

Ifølge Mads Thinggaard, bankanalytiker i Handelsbanken Capital Markets, har Danske Bank gode muligheder for at øge forretningen i nabolandene.

»Thomas Borgen ruller meget kraftigt frem med høj vækst i både Norge og Sverige, hvor de norske og svenske banker er mere klemte af de nuværende regulatoriske kapitalkrav, end Danske Bank er. Derfor har han flere muskler at spille med i det nordiske rum, hvorfor han kører hårdt på med at erobre markedsandele. Konsekvensen er, at han får noget støtte til toplinjen fra denne vækst, som man ikke ser i de øvrige danske banker,« siger Mads Thinggaard.

Bank Sign

Som grafikken til venstre viser, har den samlede bestand af bankanalytikere stor tiltro til, at Danske Bank i den kommende tid leverer resultater, der vil føre til en stigende aktiekurs. Det gælder også analytiker Mads Thing­gaard.

»Efter min vurdering kommer Danske Bank til at give det højeste afkast blandt de store nordiske banker. Det har banken gjort i de seneste tre år, og det tror jeg også, at den gør de næste tre år. Set som en investeringscase har Danske Bank transformeret sig fra at være en boksebold blandt de nordiske banker og til at være nummer ét set i mine øjne. Nu hvor Nordea og DNB har ganske betydelige udfordringer set som investeringscase, kan perioden som nordisk boksebold klart anses for at være overstået for Danske Bank,« siger han.

Christoffer Retz, Berlingske Research, har også bidraget til artiklen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen