Berlingske Business

Danske Bank går efter de rige børn

pix-bank
Danske Bank lancerer to programmer for at kapre rige kunder - et til de yngste arvinger fra fem til 17 år og et til de unge arvinger fra 18-27 år. Det skal fastholde kunder og lære børnene en ting eller to om økonomi. Foto:

Danske Bank lancerer private banking for rigmandsbørn ned til fem års alderen i kampen om at kapre kunder. Men Forbrugerrådet er skeptisk over for, om det er bankerne, der skal lære børn om økonomi.

Kampen om de rige kunder får flere banker til at satse på næste generation af formuefamilierne. Danske Bank har som noget nyt lanceret private banking for rigmandsbørn helt ned til femårsalderen, hvor børnene gennem computerspil og arrangementer skal lære noget om økonomi.

Og det er fint, børnene får økonomisk forståelse, men om det er bankerne, der skal tage de indledende skridt til pengedansen, er Forbrugerrådet i Børsen en kende skeptisk overfor.

»Det er altid i orden, at børnene lærer noget om økonomi, men om det lige er banken, der skal foretage de indledende manøvre, det kan vi godt være lidt skeptiske over for,« siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom til Børsen torsdag.

Børnene skal nemlig også forstå, at det i høj grad er i bankernes interesse, at beholde dem som kunder. For markedet for rige kunder forventes ifølge flere aktører at vokse med fire til fem procent, skriver Børsen. Derfor er kampen om de rige kunder skærpet bankerne imellem, især med tilbud til arvingerne.

»Vi investerer gerne i, at forældrene har en komfortabel følelse af, at vi også tager os af deres næste generationer. Og jeg tror på, at det er en af de parametre i vores forretningsmodel, der kommer til at være årsag til, at vi fortsætter vores vækst,« siger direktøren for private banking i Danske Bank, Malene Nørgaard til Børsen.

Helt konkret har Danske Bank lavet to programmer, et til børn fra fem til 17 år og et for unge fra 18 til 27 år. Programmet for de yngste indebærer computerspil, familiedage og børnearrangementer, og de unge kan se frem til at deltage i undervisningsforløb og særlig rådgivning - hvis altså forældrene har en investerbar formue på to millioner kroner.

Bankforsker ved Aalborg Universitet, Lars Krull, er mere positiv over for den stigende efterspørgsel efter rige kunder og deres børn, da det er en direkte reaktion på den skærpede kamp om kunderne. Ved at tage sig af kundernes børn, og få børnene til at elske banken, vil Danske Banks kunder ikke overveje alternativer, siger han til Børsen.

Flere andre banker har da også lanceret lignende tiltag blandt andet Nordea, som dog ikke har specifikke programmer, men allerede tilbyder events og undervisningsforløb i familierådgivningen. Også den svenske Handelsbanken, som satser stort på private banking i Danmark, vil gå efter rigmandsbørn.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen