Berlingske Business

Danske Bank fordoblede indtjening på pensionskunder

DANICA
Overskrift
Foto:
 
 

Danske Bank har nu fået fuldt overskud fra sit pensionsselskab Danica, hvilket også omfatter foregående år.

Danske Banks pensionsselskab Danica har fordoblet sit resultat til 2.477 mio. kr. i 2014 i forhold til det foregående år.

Det voldsomme spring skyldes det særlige system i pensionsselskaber, hvor selskabet kun i de år, hvor afkastet er stort nok til det, kan indkassere sin andel af overskuddet, det såkaldte risikotillæg.

27BUSdanicabred.jpg

I 2014 har Danica kunnet indkassere det fulde risikotillæg for alle kundegrupper og tilmed har selskabet kunnet indkassere 650 mio. kr. fra tidligere år, hvor der ikke var afkast nok til at indkassere det. I sådanne år med lavt investeringsafkast sættes pengene fiktivt ind på en såkaldt skyggekonto og udløses først, når afkastet er stort nok til det.

Danica betegner selv 2014 som et »godt afkastår.«

»Et pænt rentefald gav kursgevinster, og aktiekurserne udviklede sig ligeledes pænt især i første halvdel af 2014. Den overvejende positive udvikling har medvirket til, at kunder med markedsprodukterne Danica Balance og Danica Link fik et afkast på 9,4 procent i gennemsnit. Afkastet i det traditionelle pensionsprodukt endte på 14,0 procent før regulering af merhensættelser,« skriver koncernen.

08BUSPer-Klitgaard.jpg

Pensionsselskabets forretning med livsforsikring udløste et resultatet på 1,5 mia. kr. hvilket er på niveau med 2013.

De samlede indbetalinger udgjorde 26,8 mia. kr., hvilket også er på niveau med 2013, oplyser selskabet i en meddelelse. Men i Danmark er indbetalingerne vokset med 5 pct. i forhold til 2013 - blandt andet på grund af et stadig tættere samarbejde med Danske Bank.

08BUSPer-Klitgaard.jpg

27BUSdanicabred.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen