Berlingske Business

Danske Bank-direktør om kryptovaluta: »Stay away«

fre
Topchef i Danske Bank Thomas Borgen er alt andet end begejstret for kryptovaluta. Foto:

Uigennemskueligt, omgærdet af mystik og fyldt med risici. Danske Banks topchef Thomas Borgen er ikke glad for kryptovalutaer - og det er der få banker, der er.

Spørger man den administrerende direktør for Danske Bank, Thomas Borgen, er der ingen tvivl om, at investering i kryptovaluta, som bitcoin eller ripple, er en dårlig ide. Der er der flere grunde til.

»Det er et meget umodent marked, som vi er meget negative overfor. Så når vi ser på det, så er vi meget skeptiske, stay away. Det er uigennemskueligt, og der er vældig mystik på området,« lød det fra nordmanden på fredagens pressemøde, hvor banken fremlagde sit årsregnskab.

Thomas Borgen træder til som seneste stemme i koret af skeptiske røster i den danske bankverden, når det gælder digital møntfod. Omdrejningspunktet for kritikken er samtidig en af kryptovalutaens bærende principper: Anonymitet. Modsat konti i banker er kryptovaluta baseret på anonymiserede konti, eller wallets.

Tidligere har Jyske Bank, Sydbank og Nykredit til Børsen sagt, at de ikke vil modtage større beløb tjent på bitcoin, blandt andet på grund af manglende gennemsigtighed. Samtidig har Nordea tidligere på året forbudt 31.000 ansatte at eje nogen form for kryptovaluta fra udgangen af februar.

16BUS563918989-190259.jpg

Risiko, risiko, risiko

Pengeinstitutterne står ikke alene. Også Nationalbanken stiller sig skeptisk overfor kryptovalutaen, som en af bankens direktører, Hugo Frey Jensen, betegnede som en »spekulativ legeplads« i et interview med Berlingske tidligere på året.

»Det bedste råd til forbrugerne er, at de skal holde sig væk, for risikoen er stor, og man skal have råd til at tabe pengene,« udtalte nationalbankdirektøren.

19BUS20161108-140757-3-1223.jpg

Hos Danske Bank lægger Thomas Borgen også vægt på risikoen ved krypto og har ingen tiltro til den digitale valuta. Omvendt ser han - som resten af finanskoret - store muligheder i det virtuelle netværk, der hedder blockchain, som ligger til grund for de cirka 1.500 kryptovalutaer, der forhandles på nettet.

»Vi interesserer os ikke i det, bortset fra teknologien under, og vi har en gruppe, som arbejder med blockchain.«

1sektion

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen