Berlingske Business

Danske Bank beskyldes for aftalebrud

Danske Bank
Danske Bank har ifølge Forbrugerrådet brudt en aftale om mere gennemsigtige priser på investeringsbeviser. Foto:

Ifølge Forbrugerrådet er Danske Bank løbet fra en aftale om gennemsigtighed, når det gælder priser på investeringsbeviser. Danske Bank forsvarer sig med, at kundernes omkostninger er uændrede.

Danske Bank skjuler, hvor stor en del af formuen købere af investeringsbeviser betaler tilbage til banken i gebyrer hvert år. Sådan lyder anklagen fra Forbrugerrådet, der mener, at Danske Bank har brudt en aftale om gennemsigtighed i priser på investeringsbeviser. Det skriver Finans.

Kunderne får fremadrettet kun oplyst en del af det beløb, der årligt trækkes fra deres formue fra bankens side som betaling for at have foretaget salg af investeringsbeviser.

»Det er et brud på aftalen mellem Forbrugerrådet Tænk, Dansk Aktionærforening og Finansrådet om bedre information om omkostninger kun at oplyse en del af provisionen. Det følger klart af aftalen, at hele betalingen skal oplyses i procent. Vi forventer, at Danske Bank igen begynder at oplyse kunderne om hele den betaling, banken får,« siger seniorøkonom Troels Holmberg fra Forbrugerrådet Tænk.

Danske Bank forsvarer sig med, at kundernes omkostninger er uændrede.

Kunderne fik tidligere oplyst omkostningerne som en samlet procent for, hvad de samlede udgifter til salg og rådgivning udgjorde til Danske Bank, men det tal er nu splittet op i to - en ren formidlingsprovision og et beløb, der dækker over bankens udgifter ved at rådgive og sælge investeringsbeviser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen