Berlingske Business

Dansk skyr til tops i Europa

Billede
Skyrboomet har ramt Danmark. Her fra en Irmabutik. Foto: Linda Kastrup

Salget af skyr går forrygende for Arla. Og koncernens afsætning på markederne i England, Tyskland og Holland kan blive meget større end i Danmark, da de tre lande har mange flere forbrugere, siger koncerndirektør Hanne Søndergaard i Arla.

Mejerigiganten Arla Foods stormer frem i Europa med sin sællert skyr. Det fedtfattige og proteinrige produkt er i mejeriernes verden en unik fødevare. Skyr er i lyntempo gået sin sejrsgang fra sagaøen Island, hvor produktet er blevet lavet i 1.100 år. Men først for ti år siden kom skyr til Danmark.

Verden står åben for at introducere skyr, mener både Arla og det internationale konsulent­hus Future Market Insights. Ifølge konsulenthuset er der globalt et marked for skyr på mange, mange milliarder kr. En udmelding, som koncernledelsen i Arla gerne kommenterer.

»Når vi kigger på vores salg i Danmark og de høje vækstrater i England, Tyskland og Holland, ser vi helt klart skyr som én af stjernerne på mejerihimlen. På de udenlandske markeder har vi en kraftig vækst,« siger koncern­direktør Hanne Søndergaard, der har ansvaret for marketing og innovation i Arla.

I Danmark udgør skyr næsten 20 procent af koncernens yoghurtsalg. Efter succes med produktion og salg af skyr herhjemme har Arla fået godt gang i samme koncept i England, Tyskland og Holland. Der er produktion i både Tyskland og England. Hanne Søndergaard kan dog ikke fortælle, hvor højt koncernens samlede årlige salg er på skyr.

Billede

Danmark har 5,6 mio. indbyggere, mens Tyskland, England og Holland har henholdsvis 80, 53 og 17 mio. indbyggere. De tre eksport­lande tegner sig tilsammen for over halvdelen af Arlas skyromsætning.

»Vi ser enorme udviklingsmuligheder i England, Tyskland og Holland. Det er kæmpe­markeder. Hvert af disse markeder kan blive meget større end det danske marked på skyr, da de har mange flere forbrugere,« siger Hanne Søndergaard.

Arla vil mere ud i verden og har fine resultater med test af skyr uden for Europa, bl.a. i Kina og Mellemøsten. Selskabet har endnu ikke besluttet sig til at starte eksport til de to regioner, der i forvejen står meget højt i koncernens strategiplaner for fremtidig vækst.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen