Berlingske Business

Dansk Erhverv: Pas på dankortet

Dankortet
Foto:

Selvom der er mange positive takter i Europa-Kommissionens forslag til nye regler for betalingskort, er det vigtigt at passe godt på danskernes betalingskort nummer et, understreger Dansk Erhverv.

Det nye forslag til et EU-direktiv, der skal gøre op med manglende konkurrence på markedet for betalingskort og lægge låg på gebyrerne for at bruge dem, er grundlæggende en god idé, men det må ikke gå ud over dankortet, understreger, Dansk Erhverv efter, at Europa-Kommissionen har offentliggjort sit forslag til nye regler onsdag formiddag.

»Det lovforslag, der er kommet fra Kommissionen, er målrettet internationale betalingskort, og de høje gebyrer, der er tilknyttet den type betalingskort. Det er vi meget tilfredse med, men samtidig håber vi selvfølgelig ikke, at forslaget kan have en utilsigtet negativ effekt på de billige og effektive nationale kort som for eksempel dankortet,« siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Erhvervsorganisationen er glad for de elementer, der kan åbne markedet for betalinger op for flere spillere.

»Der er ingen tvivl om, at banker længe har tjent godt på at være de eneste, der kan flytte penge for forbrugere. Vi er derfor meget positive overfor, at forslaget åbner op for forbrugeres rettighed til at benytte tredjeparters betalingsløsninger, og vi havde gerne set, at Kommissionen var gået endnu længere for at skabe et konkurrencepræget og innovativt marked,« siger markedsdirektør i Henrik Hyltoft, som også glæder sig over en større manøvredygtighed for butikkerne.

»Det er meget glædeligt, at butikkerne nu frit kan fravælge dyrere korttyper. Vi har tidligere oplevet, at de dyreste kort er blevet tilknyttet bonusordninger, forsikringer og lignende for på den måde at få forbrugeren til at benytte disse kort, men det slipper vi nu for, og butikkerne får mulighed for at begrænse deres udgifter til betalingskort,« siger Henrik Hyltoft.

Han er dog bekymret for gennemsigtigheden, hvis Europa-Kommissionen kommer igennem med et forbuddet mod at overvælte gebyrer på forbrugeren.

»Vi har haft rigtig gode erfaringer med den danske model, der gør det muligt at overvælte gebyrer på forbrugeren, når der betales med de dyrere kreditkort. Et forbud vil efter vores overbevisning mindske gennemsigtigheden på markedet og reducere forretningernes mulighed for få forbrugerne til at benytte de billigste betalingskort. Det er jo stik imod Kommissionens ønske om et gennemsigtigt betalingskortmarked,« siger Henrik Hyltoft.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen