Berlingske Business

Danmark er europamester i kortbetaling

Visa
I gennemsnit blev alle Visa/Dankort sat i terminalerne 238 gange sidste år. Foto: Nikolai Linares, Scanpix. Foto:

Danskerne har europarekord i brugen af Visa-kort. Det skyldes til dels vores kombination med Visa/Dankort.

I gennemsnit bruger hver dansker, der har et Visa-kort, kortet 238 gange om året. Det er fire gange hyppigere end gennemsnittet i Europa og giver Danmark europarekord i antal brug per kort. Samtidig er det gennemsnitlige beløb 290 kroner, hvilket er under gennemsnittet i Europa.

Der viser Visa Europes netop offentliggjorte regnskab.

Det er blandt andet, fordi den danske kultur omkring brugen af kreditkort er helt unik i Europa, og det er de færreste danskere, der i dag bruger kontanter uanset beløbets størrelse.

Kasper Basse, Joe & the Juice

»Terminalerne gør, at det er lige meget, om man bruger kortet for 50 eller 500 kroner. Det har været billigt og simpelt fra starten. Og så er det jo blevet billigere år for år, fordi mængden af transaktioner er steget og gjort de samlede omkostninger lavere,« siger Henning N. Jensen, ejer af konsulentfirmaet i PlusCON og tidligere medlem af Udvalget for fremtidens betalingsformer.

Hos Visa Europe i Danmark er man stolte af den danske førerposition. Landechef Jens Damgaard peger på, at den unikke udbredelse på det danske marked blandt andet skyldes et godt samarbejde og god dialog mellem banker og detailhandel.

»I dag er det jo normalt at købe småting for 10 kroner med dit Visa/Dankort, og flere butikker efterspørger at lukke helt ned for kontantbetaling,« siger Visas landechef i Danmark Jens Damgaard.

Han peger desuden på, at det i længden kommer til at være for forholdsmæssigt dyrt for forretninger at håndtere kontanterne i forhold til omsætningen.

Det endnu ikke er lovligt at lukke ned for kontantbetaling, siger Henning N. Jensen, men han mener samtidig også, at det kommer til at være fremtiden. Det kræver dog en ændring af blandt andet loven om Nationalbanken, der siger, at »kongens mønt er gangbar overalt«.

»Men det kommer til at ske. Det er dybt godnat, at man ikke gør noget. Som tiden går, er jeg sikker på, det kommer til at være acceptabelt, at butikkerne selv bestemmer, om de ikke vil tage imod kontanter i bestemte tidsrum,« siger Henning N. Jensen.

Visa

Pas på med sammenligning
En af årsagerne til at danskerne har taget kortbetalingen til sig, er ifølge Jens Damgaard, at bankerne har været gode til at give forbrugerne en oplevelse af, at det er nemt, hurtigt og risikofrit at benytte betalingskortene. Man kan bruge det døgnet rundt. Det betyder, at forbrugeren vænner sig til, at det er unødvendigt at have kontanter.

På europæisk plan er der cirka 37 milliarder transaktioner, og én ud af hver sjette euro der bliver brugt, sker med Visa-kort.

Det næste skridt på kort-fronten er, at det bliver kontaktløst, og denne implementering er en af Visas største opgaver i den kommende tid. En opgave, det, ifølge Jens Damgaard, er vigtigt, bliver taget alvorligt, hvis man skal ændre danskernes adfærd omkring brugen af betalingskortene.

Dankortet satte rekord og var rødglødende i december

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen