Berlingske Business
10:32Efter regulær mareridtsuge: Sydafrikansk selskab stiger igen 

Dankort-ejer truer nu for alvor MobilePays fremtid

mobilePay
Presset på Danske Bank blusser op, i takt med at betalingsmastodonten Nets, der bl.a. står bag NemID og Dankort, lancerer et mobilt Dankort i begyndelsen af det nye år. Foto:

Danske Bank risikerer at tabe på betalingsfronten til det mobile Dankort. Forhandlinger er gået i hårdknude.

Landets største bank, Danske Bank, står i et kæmpe dilemma.

Mens bankens populære app Mobile­Pay for længst har sat konkurrerende mobilbetalingsløsninger til vægs, når det gælder overførsler mellem privat­personer, har MobilePay aldrig for alvor vundet indpas ude i butikkerne. Og sidstnævnte kommer MobilePay måske aldrig til.

Presset på Danske Bank blusser op, i takt med at betalingsmastodonten Nets, der bl.a. står bag NemID og Dankort, lancerer et mobilt Dankort i begyndelsen af det nye år.

Det mobile Dankort er i brede kredse spået til at blive fremtidens store betalingsmiddel, og allerede nu har 67 danske banker og dagligvare­giganten Coop meldt sig klar på Nets’ storsatsning.

app test

Danske Bank har imidlertid heller ikke lagt skjul på, at de gerne vil have Nets’ mobile Dankort integreret med MobilePay, så MobilePay får langt større udbredelse i butikkerne end nu. Problemet for Danske Bank er blot, at forhandlingerne mellem Danske Bank og Nets er endt i en hårdknude.

Berlingske erfarer fra en række kilder i detail­handlen og den finansielle sektor samt uafhængige eksperter, at diskussionerne især handler om bruger­venlighed kontra sikkerhed. På den ene side af forhandlingsbordet kræver Nets, at Mobile­Pay-brugere vil skulle registrere sig med NemID for at kunne lægge fysiske Dankort ind på mobilen. Det vil ifølge Nets opfattelse hindre, at der i stort omfang sker misbrug af det mobile Dankort.

Danske Bank mener øjensynligt modsat, at MobilePay har dokumenteret høj sikkerhed og et misbrug markant under Dankortets niveau. Samtidig bekymrer det banken, at Nets’ udgave af det mobile Dankort på nuværende tidspunkt vil stille MobilePays brugere dårligere på en række punkter, end de er i dag.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Det skyldes først og fremmest, at NemID vil være en stor hæmsko i forsøget på at få de fleste MobilePay-brugere til at registrere deres Dankort og placere det i MobilePay, som allerede i dag fungerer som en såkaldt mobile wallet fra Nets. I Danske Bank ved man nemlig godt, at årsagen til MobilePays store succes var, at løsningen var baseret på brugervenlighed og enkelhed.

Som forhandlingskravene lyder nu, vil en aftale med Nets samtidig betyde, at Danske Banks nuværende 3,2 millioner MobilePay-brugere vil miste muligheden for at betale i et stort antal butikker, som brugerne kan i dag vha. en chip-teknologi i MobilePay-boksene.

Danske

Store beløb på spil

Betalingsekspert og seniorpartner i konsulentfirmaet PlusCON Henning N. Jensen frem­hæver, at der på betalingsmarkedet er cirka 700 mio. kroner på spil hvert år. Dankortet står for langt størsteparten, men hvis MobilePay kan tage ti pct. af markedet i butikkerne, vil det betyde en årlig omsætning på cirka 70 mio. kroner.

»Der er virkelig meget på spil for Danske Bank. De verserende forhandlinger mellem Nets og Danske Bank er tydeligvis krigen for MobilePays overlevelse i butikkerne,« siger Henning N. Jensen.

Han mener, at MobilePays begrænsede succes i butikkerne gør, at Danske Bank er nødsaget til at lande en aftale med Nets.

»Hvis Danske Bank ikke integrerer det mobile Dankort i MobilePay, kommer de til at miste store dele af befolkningen og med sikkerhed den del af befolkningen, der ikke er Danske Bank-kunder i butikshandlen. Det betyder, at MobilePay kommer til at miste momentum, hvis ikke Danske Bank får løst det her problem,« siger Henning N. Jensen.

Der er virkelig meget på spil for Danske Bank. De verserende forhandlinger mellem Nets og Danske Bank er tydeligvis krigen for MobilePays overlevelse i butikkerne.

Betalingsekspert Henning N. Jensen i PlusCON
DEL CITAT

MobilePay og Swipp tjener i dag ikke penge på, at danskerne overfører penge til hinanden. Det er til gengæld, når betalingsløsningerne bruges ved kasse­apparaterne i landets butikker, at parterne tjener penge.

Butikkerne betaler cirka 40-60 øre for en Swipp-transaktion og tilsvarende tre kroner ved en MobilePay-transaktion.

Der er flere årsager til, at MobilePay eller Swipp aldrig er blevet så udbredt i butikkerne som ønsket. Dels har det været billigere for butikkerne at tage imod en klassisk Dankort-betaling, som koster 42 øre pr. transaktion, og dels har det været langt hurtigere for danskerne at betale med det kontaktløse Dankort end med de mobilløsninger, som findes i dag.

Ønsker MobilePay med

Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv, har stor tiltro til, at det mobile Dankort om nogle år vil erstatte de fysiske kort.

»Derfor håber jeg, at MobilePay kommer med, idet vi gerne vil have, at danskerne tager mobilbetaling til sig i butikkerne. Der vil MobilePay være en rigtig vigtig genvej, fordi appen er så udbredt, som den er,« siger Henrik Hyltoft og tiføjer til det omvendte scenarie:

»Hvis MobilePay ikke er med, skal vi ud og have danskerne til at hente en stor bunke wallets ned på deres telefon. Men det kan vi sagtens leve med, fordi der i så fald vil komme andre konkurrerende løsninger.«

Vækstplan: Butikker skal kunne sige nej til kontanter

Danske Bank har ikke ønsket at kommentere på sagen med Nets, men banken oplyser i en mail fra presseafdelingen til Berlingske:

»Det er korrekt, at vi er i konstruktive forhandlinger med Nets og har nogle diskussioner om især brugervenlighed, men på nuværende tidspunkt ønsker vi ikke at gå ind i konkrete detaljer.«

Den anden part i sagen, Nets, svarer, at dens hovedfokus er sikkerhed:

»Det er naturligt, at Danske Bank ønsker at ændre mindst muligt i deres eksisterende løsning, og ultimativt er det et valg, de skal træffe. Men den standard, der anvendes på Dankort og internationalt for kortbetalinger på mobilen, kræver visse tilpasninger til deres eksisterende løsning. Jeg føler, vi har en konstruktiv dialog, og jeg forventer bestemt, at vi snart har belyst de sidste elementer, så enderne vil mødes,« lyder det fra Jeppe Juul-Andersen, direktør hos Nets med ansvar for Dankortet.

Det er også uvist, om Nordea lander en aftale med Nets. I et skriftligt svar skriver Nordeas pressechef, Martin Kjærsgaard Nielsen:

»Generelt er vi positive over for initiativer, der gør det enklere og lettere for vores kunder at gennemføre betalinger. Derfor vil vi også understøtte det mobile Dankort, når det lanceres. Vi ønsker ikke at gå yderligere i detaljer på nuværende tidspunkt.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen