Berlingske Business
17:42

Dankort-ejer: Mobilen overtager Dankortets plads inden for få år

01BUSbonilsson-173231.jpg
NETS CEO Bo Nilsson om årsregnskab.

Kontaktløse mobilbetalinger vil inden for fem år være den førende betalingsmåde, vurderer Dankort-ejeren Nets. Plastickortet vil stadig eksistere, men kun som en nødløsning ligesom kontanter i dag, spår Nets-direktør.

Det første Dankort-køb blev foretaget af senere Nykredit-topchef Mogens Munk Rasmussen i 1983. Han var dengang chef for forløberen til Nets og købte et par Ecco-sko i skobutikken Hallgreen.

Siden er Dankortet gået fra at være forhadt til en kæmpe succes med flere end fem millioner udstedte kort og flere end en milliard betalinger årligt. Men det fysiske Dankort vil inden for den nærmeste fremtid miste positionen som danskernes foretrukne betalingsmiddel til mobiltelefonen. Sådan lyder spådommen fra Bo Nilsson, administrerende direktør i Dankort-ejeren Nets.

»Vi regner med, at mellem 40 og 60 procent af alle betalinger vil foregå via mobilen i 2020. Det er relativt snart. I dag ligger den på fem-seks procent, så vi vil se eksponentiel vækst i mobilen som et medie for at foretage betalinger,« siger han.

Hvordan betaler jeg i supermarkedet om fem år?

»Jeg tror, at du betaler med din mobil­telefon på en kontaktløs mobilplatform, hvor man sætter sin mobiltelefon op mod terminalen, og så er betalingen gjort.«

Nets

Så det fysiske Dankort, som vi kender det i dag, er væk om fem år?

»Det er klart, at det fysiske kort nok altid vil være i din pung, men jeg tror, vi kommer til at se, at plastickortet bliver ligesom, at vi har kontanter i dag. Plastickortet bliver noget, du har, hvis du mister din mobil. Men du har ikke fem kort. Du har måske ét kort. På telefonen har du måske tre kort,« siger Bo Nilsson.

Efter at to amerikanske kapitalfonde opkøbte Nets i 2014 for 17 milliarder kroner, har Nets opkøbt syv virksomheder for 3,1 milliarder kroner for at positionere sig stærkere på betalingsmarkedet. Ud over det er der investeret yderligere én milliard i selve virksomheden.

DB

Nets vil sætte agendaen

»Hvis du er på et konkurrenceudsat marked, som vi er, er du mere presset til at sætte agendaen. Vi føler, vi er nødt til at sætte agendaen for fremtidige betalinger frem for at vente på, at markedet skal fortælle os, hvordan tingene skal være. Vi ønsker at sætte agendaen. Vi kan ikke lide, når andre gør det for os,« siger Bo Nilsson.

Henning N. Jensen, seniorpartner i Pluscon og ekspert i betalingsløsninger, var i sin tid med ved begyndelsen for Dankortet i Danmark, da han var markedschef i PBS, (Nets i dag) fra 1984 til 1991.

»Dankortet er blevet spået dødt mange gange, men noget af det sværeste er altså at ændre folks betalingsvaner,« siger Henning N. Jensen, der dog tilføjer:

»Hvis vi taler om det fysiske kort, tror jeg, at det har toppet sin anvendelse inden for fire-fem år. Men det er også meget et generationsspørgsmål. Som ung vil du nok ikke have et Dankort så meget længere, som midaldrende vil du have det lidt længere, og som ældre vil du nok blive ved med at bruge det.«

Coop skal etablere sin egen bank

Henning N. Jensen peger på, at populære løsninger som for eksempel Danske Banks Mobilepay bygger på Dankortets teknologi, og at en Mobilepay-betaling svarer til en Dankort-betaling:

»De mange mobile betalingsløsninger tager måske vækst fra Dankortet, men de bygger samtidigt på Dankortets teknologi, og derfor vil teknologien bag ikke dø,« siger han og peger på, at det i vid udstrækning er supermarkederne og forbrugerne, der bestemmer skæbnen for Dankortet:

»Som det er nu, har Nets en aftale med detailhandlen frem til 2020. Samtidigt ser vi en stor vækst i brugen af de kontaktløse Dankort i detailhandlen, som helt klart er levetidsforlængende for Dankortet. Mobilepay er jo en kæmpe succes, men vi skal også lige holde fast i, at Mobilepay ikke engang har det antal transaktioner, som Dankortet voksede sidste år,« understreger Hennning N. Jensen.

Nets

Dankort på mobilen fra efteråret

Markedsdirektør i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft, er enig i Bo Nilssons spådom om, at mobiltelefonen vil overtage Dankortets plads i løbet af de kommende fem år.

»Fremtiden for betalinger herhjemme bliver på mobilen. Det er også derfor, vi har lavet en aftale med Nets om, at Dankortet skal lægges ind på mobilen fra efteråret. Det bliver forhåbentlig en lidt mere smidig oplevelse at betale med mobilen end med de mobilbetalingsløsninger, der er fremme lige nu,« siger Henrik Hyltoft.

Hvis de kommende betalingsløsninger, som endnu ikke er færdigudviklede, bliver en succes, kan det betyde den endelige død for det fysiske Dankort.

»I princippet kan du tage hele kortudstedelsen ud fremadrettet. Det vil sige, at man også kan få billigere betalinger, fordi det vil blive fra konto til konto-overførsler baseret på forskellige løsninger på mobiltelefonen,« siger Henrik Hyltoft.

Du kan droppe pinkoden, når du handler

Han ser dog et problem i, at det stadig »kun« er 70 procent af befolkningen, der har et smartphone, og at de resterende derfor ikke har mulighed for at bruge mobilbetaling.

»Men der er ingen tvivl om, at retningen bliver mod mobiltelefonen, og at det kommer til at ændre vores betalingsvaner,« understreger Henrik Hyltoft.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen