Berlingske Business

Danica vil erobre Norge og Sverige

28BUSDanica.jpg
For Danica Pension gælder det om at få udnyttet stordriftsfordelene, når flere kunder i de andre lande skal indenfor i folden. Arkivfoto: Torben Åndahl

Danica Pension vil have en større markedsandel i Norge og Sverige, hvor selskabet i dag kun er en mindre spiller. Selskabet skal først og fremmest kæmpe med SEB, Skandia og Nordea Liv & Pension om at blive en stærkere nordisk pensionsudbyder.

Landets næststørste pensionsselskab, Danica Pension, gør klar til at erobre en større del af det norske og svenske marked. Danica har i øjeblikket en tocifret vækst i indbetalingerne på de to markeder, og det skal fortsætte for at få styrket positionen som et nordisk pensionsselskab. Fremgangen på de to markeder skal ske sideløbende og i samarbejde med moderkoncernen Danske Bank, der ligeledes ser store muligheder for at vokse i de to øvrige skandinaviske lande.

På nuværende tidspunkt er Danica kun en mindre spiller i Norge og Sverige med en markedsandel på henholdsvis 6,6 pct. og fire procent. Nogenlunde det samme gør sig gældende for banken. Men væksten i indbetalingerne over det seneste år har været oppe på 19 pct. i Norge og 27 pct. i Sverige, hvor der kun er en fremgang på 3,5 pct. herhjemme.

»Som en mindre udbyder i Norge og Sverige har vi en mere aggressiv tilgang, end tilfældet er i Danmark. Sidste år havde vi samlet set de næsthøjeste indbetalinger i Norden kun overgået af Storebrand. Med den udvikling, vi er inde i, er der ingen tvivl om, at vi er gået fra at være et dansk pensionsselskab til at være et nordisk,« siger administrerende direktør for Danica Per Klitgård, der fremhæver, at i Sverige har Danica godt fat i markedet for arbejdsmarkedpensioner, mens det i Norge er de private kunder og firmakunderne, som selskabet går efter. Herudover går Danica efter danske koncerner, som har datterselskaber i de to andre lande.

»Til dem har vi over en årrække udviklet et koncept, som gør det enkelt og nemt at have fuldt integreret pensionsordning på tværs af landegrænser,« siger Per Klitgård.

For Danica Pension gælder det om at få udnyttet stordriftsfordelene, når flere kunder i de andre lande skal indenfor i folden. Selskabet bliver markedsført under det samme navn i alle tre lande. Produkterne er umiddelbart de samme, og i Norge er det primært Danica Balance, forretningen bliver baseret på.

I Sverige er det Danica Link. I begge tilfælde er der tale om såkaldte markedsprodukter med forskellige former for valgfriheder og risiko for den enkelte opsparer. Hverken i Sverige eller Norge bruger man de lidt mere »gammeldags« danske pensionsprodukter med garantier.

Administrerende direktør Søren Andersen fra rådgivnings- og aktuarvirksomheden Invensure påpeger, at der udover Danica kun er tre andre selskaber, der opererer på tværs af de nordiske grænser. Det drejer sig om Skandia, SEB og Nordea Pension.

Pension_topskat_Business

Søren Andersen mener, at det giver god mening, at Danica gerne vil være større i Norge og Sverige, fordi selskabet på de store firmaordninger har svært ved at vokse mere herhjemme og er presset af PFA, der netop nu står meget stærkt på den del af det danske marked.

Men hverken Danica eller nogen af de tre konkurrenter har været særligt gode til at udnytte de synergier, der kan skabes mellem de tre lande. Derfor er væksten mere omkostningstung, end den kunne være.

»Hvis Danica bliver bedre til at udnytte synergierne, vil de have fine muligheder. For Danica er det samtidig en fordel, at de på norske og svenske markeder ikke har samme fokus på pris, som der er herhjemme,« siger Søren Andersen og påpeger, at vi i Danmark kan være nærmest hysteriske omkring ikke at komme til at betale for meget for vores pensionsprodukter.

»I Norge og Sverige er det i langt højere grad afkastet, der er i centrum. Det gør, at indtjeningen for pensionsselskaberne ikke er så pressede på de markeder,« siger Søren Andersen.

30BUSpensionister.jpg_Bus

Max Mathiessen er en af de store svenske forsikringsmæglere, og herfra siger viceadministrerende direktør Glenn Nilsson, at Danica står med stærke kort i det svenske. Specielt når det gælder tjenestemandspensioner, som stadig fylder meget på den anden side af Øresund.

»Frem for alt har Danica en god pris. De er meget omkostningseffektive og arbejder udelukkende med mæglere og har få egne sælgere. Deres ulempe i forhold til SEB og Nordea Pension er, at Danske Bank ikke er særligt stor i Sverige. Det gør, at de har færre bankfilialer end konkurrenterne til at sælge pension fra,« siger Glenn Nilsson.

Ifølge Max Mathiessen er Danica det tiende største livsforsikringsselskab i Sverige med en markedsandel på 3,7 procent. Nordea er en anelse større på niendepladsen, mens Skandia er næststørst. Svenske Folksam er størst med 18,2 procent af markedet.

Koncernchef i Danske Bank Thomas F. Borgen siger, at banken har stærke ambitioner om at blive større over de kommende år i Sverige og Norge.

PFA

I Sverige har banken udviklet en rådgivningstjeneste og nogle nye finansielle produkter. Det er den position, Danske Bank vil bygge videre på i det svenske, understreger Thomas F. Borgen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen