Berlingske Business

Danica går egne investerings-veje

danica
De 12 største pensionsselskaber i Danmark planlægger frem mod 2019 at investere 9 mia. kr. i unoterede danske selskaber. Danica står for hele 7 mia. kr. af de investeringer. Arkivfoto: 2008 Foto:

Danske pensionsselskaber holder igen med at investere i unoterede, danske virksomheder. På nær Danica, der går direkte imod tendensen.

Efter dårlige sager om pensionsselskabers investeringer i dækvirksomheden Genan og lampefirmaet Hesalight, er danske pensionsselskaber blevet tilbageholdende, når det gælder direkte investeringer i danske firmaer, der ikke er på børsen.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

De 12 største pensionsselskaber i Danmark planlægger frem mod 2019 at investere 9 mia. kr. i unoterede danske selskaber. Danica står for hele 7 mia. kr. af de investeringer.

08BUSJesper-Langmack-PFA-Pe.jpg

- Vi spiller stort set på vores egen plade, siger investeringsdirektør i Danica Jesper Langmark.

Jesper Langmark blev en del af Danica for otte måneder siden og har allerede foretaget syv direkte investeringer i danske virksomheder. Det gælder blandt andet i it-selskabet Netcompany, biotekselskabet Glycom og medicovirksomheden Ferrosan Medical Services.

Danica

Takket være et nyt team og ny struktur tør Jesper Langmark godt at gå mod strømmen og satse på de de danske, unoterede selskaber.

- Vi har en struktur, hvor vi laver en grundig due diligence. Det er der mange, der ikke gør. Vi bruger advokater og corporate finance-rådgivere for at sikre os bedst muligt, fortæller Jesper Langmark til Jyllands-Posten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen