Berlingske Business

Danica åbner for milliardinvestering i veje og broer

Billede
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) Foto:

Når fremtidens broer, veje og tunneler skal bygges, skal staten i højere grad sætte sig på bagsædet og lade private aktører stå i spidsen.

Det fastslog transportminister Ole Birk Olesen (LA) mandag. Og forslaget bliver positivt modtaget af pensionsselskabet Danica, der med 600.000 kunder er et af Danmarks største.

- Det er en utroligt interessant investeringsmulighed for pensionsopsparere, siger Anders Hjælmsø Svennesen, der er direktør i Danica Pension.

- Er der tale om en god trafikeret motorveje eller en havnetunnel i København, så er det nogle projekter, hvor vi vil kunne komme med store beløb, siger han.

Statsministerens spørgetime og møde i Folketingssalen

Anders Hjælmsø Svennesen understreger, at meget afhænger af, hvilke projekter der udvælges. Er det et meget trafikeret stykke motorvej, vil pensionsselskabet have en stor tryghed for investeringen:

- Så vil vi være klar til at investere tre til fem milliarder kroner. Er det med høj risiko, så kan vi ikke investere ligeså meget i det, siger Anders Hjælmsø Svennesen.

- Men er der tale om klassisk infrastruktur som Hillerødmotorvejen eller Sydmotorvejen, hvor man skal bygge og drive det, og der bliver betalt en leje, så er det et mere obligationslignende projekt, og så vil vi kunne lægge store beløb, tilføjer han.

Billede

Danicas samlede pensionsformue er på 380 milliarder kroner med næsten 30 milliarder kroner i årlige indbetalinger.

Ole Birk Olesen holdt mandag møde med en række pensionsselskaber og kommuner om sagen.

På mødet lød det fra de private aktører, at de er parate til at gå med i OPP-projekter, hvis det er en god forretning.

Men det vil også være en god forretning for staten, mener Anders Hjælmsø Svennesen.

penge

Ud over, at staten ikke risikerer at overtræder reglerne for underskud på offentlige budgetter, hvis man bruger private penge, så peger han også på fordele i bygge- og driftsfasen:

- Når det er et privat selskab, så ser man ofte, at det blive drevet mere effektivt, siger Danica-direktøren.

Transportministeren har foreslået tre konkrete projekter, der muligvis kan blive til virkelighed via OPP.

Det drejer sig om en havnetunnel i København, en tredje Limfjordsforbindelse og en forbindelse ved Randers Fjord. Alle tre projekter kunne potentielt være interessante for Danica Pension, siger Anders Hjælmsø Svennesen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen