Berlingske Business

Credit Suisse overrasker med overskud trods frygtet underskud

CREDT-SUISSE-GRP-LITIGATION/
Analytikerne havde spået, at den schweiziske storbank ville komme ud af andet kvartal med en rød bundlinje, men det er lykkes Credit Suisse at fremlægge sorte bundlinjetal. Foto:

Credit Suisse har taget analytikerne på sengen - på den gode måde. For selv om analytikerne havde spået, at den schweiziske storbank ville komme ud af andet kvartal med en rød bundlinje, er det tværtimod lykkes Credit Suisse at fremlægge sorte bundlinjetal.

Credit Suisse kunne således notere en nettoindtjening på 170 mio. schweizerfranc, mens analytikerne havde ventet et underskud på 178 mio. schweizerfranc ifølge et estimat fra Bloomberg News blandt fem analytikere.

Ifølge finanshusets topchef, Tidjane Thiam, har alle bankens tre geografiske divisioner formået at levere vækst i andet kvartal. Fremgangen kommer endda i et for banksektoren udfordrende rentemiljø.

SWITZERLAND-BANK-ECONOMY

På trods af, at det er en positiv overraskelse, at banken fra Alpelandet er kommet ud af kvartalet med hovedet oven vande, er der alligevel tale om en markant tilbagegang i indtjeningen. Den er nemlig faldet med 84 pct. fra 1,05 mia. schweizerfranc i forhold til tilsvarende periode sidste år. Finanshuset har rapporteret underskud de seneste to kvartaler. Samtidig er Credit Suisse-aktien raslet 47 pct. ned siden årsskiftet.

Tidjane Thiam, der satte sig i chefstolen for lidt over et år siden, har blandt andet skaleret finanshusets investement banking ned for at frigive kapital til bankens wealth management-forretning. Han satte yderligere skub i processen i marts oven på en række nedskrivninger på højrisiko-papirer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen