Berlingske Business

Corydon blåstempler lobbyjobskifte

aa
Overskrift
Ulrik Nødgaard Foto:
 

Finansminister Bjarne Corydon mener, det er helt efter bogen, at den forhenværende vagthund over for bankerne, Ulrik Nødgaard, skifter job til at skulle udføre lobbyarbejde netop for bankerne.

Det bekymrer ikke finansminister Bjarne Corydon (S), at statens tidligere vagthund over for bankerne, Ulrik Nødgaard, har fået nyt job som cheflobbyist for netop bankerne.

Det skriver Politiken.

Siden 2009 har Ulrik Nødgaard som direktør for Finanstilsynet været ansvarlig for at holde bankerne i ørerne, men nu skal han være direktør for Finansrådet, der er interesseorganisation for bankerne.

Jobskiftet ville ikke kunne lade sig gøre i mange andre EU-lande, da der er restriktioner på jobskifter fra topposter i det offentlige til topposter i det private. Sådan er det dog ikke herhjemme, og det bliver der heller ikke ændret på, fastslår finansministeren.

»En høj mobilitet og vidensspredning er til gavn for væksten og produktiviteten på det danske arbejdsmarked. Det gælder også i de situationer, hvor mobiliteten sker på tværs af det private og offentlige område, for eksempel hvis en offentligt ansat chef overgår til en chefstilling på det private område,« skriver Bjarne Corydon ifølge Politiken i et svar til Folketinget.

Det er Enhedslistens finansordfører, Frank Aaen (Ø), der har bedt om ministerens vurdering af jobskiftet, idet Frank Aaen mener, at Ulrik Nødgaard har en kæmpemæssig viden med sig, som han i princippet kan misbruge i sin nye stilling.

Bjarne Corydon oplyser i sit skriftlige svar, at offentligt ansatte chefer er omfattet af tavshedspligt vedrørende fortrolige oplysninger, når de får nyt job.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen