Berlingske Business

Coop vrager MobilePay til fordel for digitalt dankort

MobilePay
Foto:

MobilePay har tabt kampen til det Nets’ kommende digitale Dankort – i hvert fald hos detailkæden Coop. Her bliver der satset på overbygningen af det klassiske betalingskort.

Selvom Danske Banks MobilePay er uden sidestykke, når det kommer til pengeoverførsler mellem privatpersoner, har applikationen ikke slået igennem på samme måde ude i butikkerne. Derfor har den store detailkæde Coop, der omfatter bl.a. Kvickly, Super Brugsen og Irma, valgt at se bort fra MobilPay, for i stedet satse på Nets’ digitale Dankort. Det skriver Børsen.

mobilePay

For at bruge Nets’ digitale Dankort skal man først have eller hente en applikation, der hedder wallet (pung eller tegnebog på dansk), derefter kan man lægge sit Dankort over på mobilen, og siden bruge telefonen til betaling ligesom det kontaktløse Dankort, der blev lanceret i 2015. Det er også Nets, der står bag det fysiske Dankort, såvel som NemID.

»Vores første partner vil være Dankortet. Det er mere udbredt i butikkerne, og det er det, danskerne har tillid til,« siger Coop Danmarks koncerndirektør, Jan Madsen, til Børsen, men understreger at Coop ikke har udelukket MobilePay for altid. I første omgang bliver det bare ikke Danske Banks betalingsapp, Coop kommer til at benytte.

Danske

Den beslutning skal formentlig ses i lyset af prisen på MobilePay-betaling for butikkerne. For mens det er gratis for privatpersoner at overføre til hinanden, så koster det butikkerne tre kroner, når kunderne bruger MobilePay. Tilsvarende koster en klassisk Dankort-betaling kun 42 øre pr. transaktion.

Nets-direktør Jeppe Juul-Andersen

Ifølge Henning N. Jensen, der er betalingsekspert og seniorpartner i Pluscon, kan det ses som en blåstempling af Nets’ digitale Dankort, når Coop vælger at se deres vej. Målt på transaktioner er detailkæden nemlig førende i Danmark.

Ifølge Børsen vil Nets’ makkerskab med Coop udmønstre sig i en applikation under Wallet, der ventes lanceret i enten oktober eller november.

01BUSbonilsson-173231.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen