Berlingske Business

Coloplast-topchef: Flytning af produktion er et spørgsmål om timeløn

Den danske medicokoncern Coloplast har besluttet at lukke sin fabrik i Thisted senest i midten af 2020.

Annonceringen af lukningen kom i forbindelse med selskabets årsregnskab for 2016/17 torsdag, hvor det også lancerede en ny produktionsplan, der har til formål at løfte indtjeningsgraden i løbet af de næste fire år,

- Vi er i et marked, hvor der konstant er prispres, og hvert eneste år har vi en lang række initiativer i gang for at blive mere effektive. Nu er konsekvensen, at vi bliver nødt til at lukke fabrikken i Thisted.

- Det kommer til at gå ud over 167 medarbejdere, og det er dybt beklageligt, men enhver virksomhed, der arbejder med "health care" er under prispres og skal gøre det nødvendige for at forbedre sig, siger Lars Rasmussen, der er administrerende direktør i Coloplast, til Ritzau Finans.

I stedet satser selskabet på at bygge en ny produktion i Mellemamerika som et led i den nye driftsplan. Selskabet har allerede produktion i både Ungarn og Kina. Ifølge Lars Rasmussen fokuserer Coloplast på den udenlandske produktion for at reducere omkostningerne.

- Det er et spørgsmål om timeløn. Danmark er et dyrt land at producere i, og der er en række lande rundt om i verden, hvor vi kan producere til en lavere pris. Man skal selvfølgelig have den kompetence, der skal til, for at man kan håndtere en produktion i de lande, men det har vi ret stor erfaring med, siger han.

Planen er, at Thisted-fabrikken skal lukkes inden udgangen af 2019/20.

- Hele planen for nedlukningen i Thisted kommer til at forløbe over to år. Der er ikke noget på den korte horisont, svarer han til spørgsmålet om, hvornår fyringerne af de ansatte på fabrikken vil ramme.

Den nye driftsplan, Global Operations 4, skal være med til at bidrage til en forbedring af EBIT-marginen på 1,5 procentpoint med fuld effekt fra 2020/21, fremgår det af regnskabet, der blev offentliggjort torsdag.

Samtidig meddeler selskabet, at planen vil medføre restruktureringsomkostninger på omkring 50 mio. kr., der vil blive fordelt over 2018/19 og 2019/20.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen