Berlingske Business

Butikskæder overhaler bankerne på forbrugslån

Jysk
Jysk Sengetøjslager Foto:

Store kæder som Jysk, Ilva og Bolia tilbyder deres kunder forbrugslån, der enten er helt gratis eller billigere end i banken.

En undersøgelse fra prissammenligningssiden Mikonomi.dk, viser, at det i mange tilfælde bedre kan betale sig at låne penge til forbrug i butikkerne end i bankerne.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Store kæder som Jysk, Ilva og Bolia tilbyder deres kunder forbrugslån, der enten er helt gratis eller billigere end i banken. Eksempelvis koster et forbrugslån på over 10.000 kr. hos Bolia kun 399 kr., hvorimod et forbrugslån af samme størrelse vil koste mellem 1100 og 1854 kr. hos landets tre største banker.

14BUSskift-bank-gebyr.jpg

»Etableringsomkostningerne fylder en større del af lånet, fordi det er et relativt lille lån over kort tid. Eksemplet bliver lidt tænkt. Det vil være langt billigere at tage et lån på 10.000 kr. på en eksisterende kassekredit eller som rateopdeling over Mastercard, og det gør langt hovedparten af vores kunder«, siger Mark Namesen, der er afdelingsdirektør i Danske Bank, til Jyllands-Posten Erhverv.

Dog drives bankerne anderledes end butikskæderne, der har plads i deres forretningsmodel til at tilbyde forbrugslån uden omkostninger. Administrerende direktør i Idedesign, som blandt andet ejer Ilva og Idemøbler, Michael Christensen, understreger, at møbel-kæden taber en smule på at låne kunderne penge, men ser samtidig en gylden mulighed for mersalg.

28BUSInnovationsdag1.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen