Berlingske Business

Britiske chefer må undvære aktiebonusser de næste fem år

TOPSHOT-BRITAIN-VOTE
ARKIVFOTO Foto:

Et forslag om at revidere selskabers corporate governance-politik i Storbritannien kan betyde, at britiske børsnoterede selskaber ikke må udbetale bonusser i form af aktier i de næste fem år.

Revideringen af politikken skal være med til at genetablere den offentlige tillid til de britiske selskaber.

Det skriver Financial Times.

Det er det britiske Financial Reporting Council (FRC), der er i gang med at revidere landets corporate governance-politik, som ikke er obligatorisk for de britiske selskaber, men som de fleste britiske børsnoterede selskaber alligevel følger.

Ud over en femårig periode uden udbetaling af aktiebonusser indeholder forslaget yderligere, at virksomheders bestyrelser skal tage etnicitet og social mangfoldighed med i overvejelserne, når de i fremtiden vælger bestyrelsesmedlemmer.

Nina Smith, formand i Foreningen Nykredit og økonomiprofessor.

Paul George, der er administrerende direktør for corporate governance i FRC, har sagt til Financial Times, at den nye version vil give lønkomiteer muligheden for at afslå lønpakker, når et selskab leverer gode resultater på grund af andre faktorer end selskabets direktions indsats.

»Vi tror, at det vil være med til at genetablere noget af tilliden til forretningslivet, hvis virksomheder reagerer, som vi forventer, at de vil,« siger Paul George til Financial Times.

Det forventes, at FRC vil lancere en endelig version af den reviderede corporate governance-politik i juni 2018.

Genmab logo PR-foto Genmab A/S

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen