Berlingske Business

BRF giver Jyske Bank fremgang

Jyske Bank - Direktør Anders Dam - Her i hovedsædet i Silkeborg
Foto:

Jyske Bank kom ud af første kvartal i år med et overskud før skat på 502 mio. kr. Det er fjerde kvartal, efter at banken fusionerede med BRF.

Jyske Bank leverede i kvartalet nettorenteindtægter på 1440 mio. kr. mod 1033 mio. kr. i samme kvartal året før.

- Netto renteindtægterne understøttes af en fortsatte vækst i boligudlån og sammenlægningen med BRFkredit, men påvirkes negativt af det ekstremt lave renteniveau, lave genplaceringsrenter, fortsat pres på rentemarginalerne som følge af konkurrencesituationen og et fald i traditionelle bankudlån på 8 pct. i forhold til 1. kvartal 2014, oplyser banken.


Gebyrerne ramte 617 mio. kr. mod 424 i første kvartal sidste år. Gebyrposten er blandt andet påvirket af stor konverteringsaktivitet i BRFkredit.


Bankens basisresultat før nedskrivninger blev 640 mio. kr. mod 544 mio. kr. i samme periode året før.


Nedskrivninger blev på 327 mio. kr. mod 249 mio. kr.

- De faldende markedsrenter har haft en negativ påvirkning på kunders forretninger vedrørende rentesikring, og der er en negativ kursregulering herpå på 299 mio. kr. mod en negativ kursregulering på 128 mio. kr. i samme periode sidste år. fremhæver banken.

Jyske Bank

I mio. kr.1. kvt 20151. kvt 2014Ændr.
i pct.
Netto renteindtægter1.8681.15861%
Resultat før skat50241820%
Nettoresultat39334115%
Egenkapital27.97017.82557%
Antal ansatte4.1683.79210%

Aktionærerne i banken kan glæde sig over et nettooverskud på 393 mio. kr. mod 341 mio. kr.


BRFkredit indgår i resultatopgørelsen fra 1. maj 2014 og i balancen fra ultimo 2. kvartal 2014.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen