Berlingske Business

Bragende underskud i Saxo Bank

saxo
Dundrende underskud i Saxo Bank. Foto:

Saxo Bank taber næsten 600 mio. kr. i første halvår før skat og præsenterer samtidig ny medejer, der har købt sig ind i banken for knap 1 mia. kr. Saxostifterne Seier og Fournais indkasserer 700 mio. kr. på salget.

Det koster Saxo Bank dyrt, at den schweiziske centralbank tilbage i januar besluttede at ophæve kursloftet på schweizerfrancen. Saxo Bank taber næsten 600 mio. kr. før skat, fremgår det af halvårsregnskabet.

I regnskabssmeddelelsen fremgår det desuden, at de to stiftere af banken, Lars Seier Christensen og Kim Fournais, tilsammen solgt en aktiepost på 7 pct. til indonesiske Sinar Mas Group. Berlingske Business kunne allerede før sommeren afslør, at de to stiftere var i gang med at sælge ud af livsværket og at det var en indonesisk investor, de forhandlede med.

Sinar Mas Group køber 9,9 pct. af aktierne for en pris på 951 mio. kr. Handlen værdisætter hele Saxo Bank til 9,6 mia. kr.

I en fælles udtalelse siger Lars Seier Christensen og Kim Fournais:

»Vi betragter det som et strategisk aktiesalg, hvor vi har modtaget et købstilbud fra en partner, der for alvor vil bidrage til at åbne døren ind til de asiatiske markeder, hvor Saxo Bank i forvejen oplever solid vækst. Vi glæder os til et stærkt samarbejde med mulighed for gode resultater,« lyder det fra de to stiftere.

Sinar Mas Group ser frem til ejerskabet.

»Saxo Bank er en attraktiv investering for Sinar Mas Group på grund af handelsteknologien og store erfaring på de finansielle markeder. Saxo Bank er allerede et etableret navn i de fleste markeder, og Sinar Mas Group kan gennem sin tilstedeværelse, netværk og kompetencer hjælpe med at fremme væksten i Asien,« siger Danny Oei fra Sinar Mas.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen